Monday, August 6, 2012

Bab 5 - Sepet Jodohku?



Kelihatan Datuk Sazali sudah berada di meja makan  sedang membaca surat khabar Berita Harian.
                        “Morning, pa.”Sapa Edryka dengan ceria kepada Datuk Sazali.
                        Datuk sazali yang mendengar panggilan anaknya itu, pantas memandang ke arah  anaknya yang sedang menuruni anak tangga. Kegembiraan sudah mengiringinya pada pagi itu.
                        “Morning, sayang. Awal bangun. Jom sarapan.” Ujar Datuk Sazali.
                        Edryka tersenyum lalu  menarik kerusi di meja makan untuk duduk dan sertai papanya sekali.
                        “Ceria anak papa pagi ni? Ada apa apa yang istimewa ke hari ni? Ada date?”Soal Datuk Sazali tersenyum.
                        Edryka yang sedang mengambil teko yang berisi air teh  di sebelahnya terhenti seketika.
                        “Apa papa cakap, date? Haha. Papa jangan nak sebut pasal Korea semalam tu. Mengarut je. Tak ada nya nak date. Kalau ada pun date, Ryka nak date dengan buku-buku Ryka. Itu lagi bagus. Ada jugak faedahnya. Loving with book.
                        Pa, hidup ni  kan selalu kena ceria. Baru permulaan hari kita ni terasa ceria. Gembira. Kalau pagi-pagi macam ni muka dah monyok macam tempe basi, mana best macam tu. Rezeki tak masuk. Kalau dah bad mood,  semua kerja tak nak buat. Untuk pengetahuan papa, Ryka ni bukan seorang yang pemalas ya. Ryka kan macam papa. Hardworking person. Orang yang rajin akan berjaya. Betul tak?” Balas Edryka dengan tersenyumnya.
                        Datuk sazali tersenyum dengan kata anaknya. Memang benar akan kata anaknya itu.
                      “Amboi! Anak papa ni, boleh jadi pakar motivasi nampak. Cakap tu nak panjang lebar je. Kalah pakar motivasi yang ada kat Malaysia ni. Silap-silap kalah pakar motivasi hebat yang ada dekat dunia ni.” Usik Datuk Sazali kepada anaknya dengan sedikit senyuman.
                       Edryka tersenyum dengan usikan papanya itu.
                        “Ryka tak nak jadi pakar motivasi. Biarlah Ryka cari kerja lain. Sekat pintu rezeki orang pulak. Nanti kesian dekat pakar motivasi yang sedia ada dekat Malaysia ni tak boleh nak cari makan. Kalau anak papa ni dah jadi macam tu, asyik Ryka je yang beri motivasi. Yang lama dipinggirkan. Ye lah anak papa ni kan yang terbaik.” Keningnya diangkat berulang kali.
                        Amboi! Perasan pulak diri tu! Hehe.
                        Datuk Sazali hanya menggeleng sambil tersenyum dengan kata anaknya itu. Ada je idea nak dicakapkannya.
                        “Papa, mama mana? Kenapa mama tak join sekali?” Soal Edryka. Anak matanya sudah merayap ke ruang dapur.
                        “Mama kamu tu dekat dapur. Tolong bibik. Macamlah kamu tak kenal dengan mama kamu yang teramat rajin tu. Biasalah mama kamu tu kan semua kerja nak dibuatnya. Kalah tugas papa dekat pejabat. Silap-silap kalah tugas Perdana Menteri. Sibuk je memanjang. Nak makan dengan kita ni pun tak ada masa.” Jawab Datuk Sazali. Anak matanya dikerling ke arah dapur. Manalah tahu isterinya itu curi-curi dengar.
                        “Pa, perlahanlah  sikit suara tu. Nanti kalau mama dengar, masak kari kita nanti. Ryka tak nak. Kari tak nak, asam pedas pun tak nak.” geleng Edryka. Cakap macam dalam kelambu pulak. Takut kantoilah tu.
                        “Mama takkan dengar punya. Papa jamin. Kalau papa kena masak kari, Ryka pun sama. Bersubahat.” Anaknya itu dilihat kembali. Tersenyum sedikit.
                        “Ye lah tu. Ryka tetap tak nak masuk campur. Buat-buat tak dengar je. Papa tanggunglah sorang-sorang.” Balas Edryka. Selamba je dia buat muka roti kaya. Macam roti di depannya itu. Nak lepas tengkuk dia je. Roti di hadapannya diambil lalu disuapkan ke dalam mulut. Makan lagi bagus.
                        Tiba-tiba kedengaran suara Datin Azizah di ruang makan. Wow!!!!macam Super Girl. Cakap saja terus muncul. Itulah kelebihan isteri Datuk Sazali. Tak ada tanda-tanda langsung nak muncul.
                        “Amboi! Kalau bab-bab mengata ni anak-beranak ni nombor satu yer. Tak ada kerja lain ke selain nak mengata orang pagi pagi ni. Pagi-pagi dah dapat dosa.” Datin Azizah bersuara sambil lengan bajunya dilipatkan. Keningnya dinaikkan.
                        Datuk sazali dan Edryka terkejut dengan kemunculan suara itu. Mereka memandang sesama mereka dan hanya tersengih sahaja. Terpamer kemas gigi putih Edryka. Ingat ini iklan Darlie ke apa. Habis tertelan terus roti dalam mulut Edryka. Tertelan paksa.
                        “Ala,ma. Saja gurau-gurau pagi ni. Bukan selalu kan. Baru warna-warni pagi ni. Betul tak? Lagi pun mama pagi ni cantik sangat. Kalah ratu dunia. Betul tak ma? Mama Ryka kan cantik. Kalah Fasha Sandha.” Ujar Edryka sambil melihat Datin Azizah. Hah dah mula tu!
                        “Papa, betulkan mama pagi ni cantik sangat! Kecantikan yang luar biasa. Terpegun sekejap! Heee...” ujar Edryka pandang papanya. Tersenyum ada makna tu.
                        “Haah. Betul! Betul! Mama kamu memang cantik sangat hari ni. Suka betul papa tengok pagi ni.” jawab Datuk Sazali. Tahu takut. Gagap sekejap.
                        “Eih! Anak mama ni kalau bab memujuk memang nombor satu. Tak ada siapa yang boleh lawan. Ada je taktik dia. Sama macam papa dia. Otak tu bergeliga macam ikan laga. Habis tu selama ni mama tak cantiklah ya! Hari ni baru cantik! Macam tu!” Balas Datin Azizah tersenyum sinis sambil mengerling sekilas kepada suaminya.
                       Memang tidak dinafikan, pagi itu Datin Azizah kelihatan teramat cantik. Dengan mengenakan baju kebaya berwarna krim berbunga mawar   merah. Kecantikannya lahir sejak azali lagi.
                        Gerun pulak Datuk Sazali melihat kerlingan isterinya itu. Macam harimau nak makan orang je. Tertelan air liurnya. Mata tu nak sepet je tengok orang. Memang dah sah-sahlah sekejap lagi dirinya kena baham.
                        Cetus ledakan ketawa Edryka melihat papanya itu. Macam orang buat salah je. Pucat habis muka tu.
                        “Ryka tak nak masuk campur. Papa handle lah sendiri ya dengan mama. Ryka pergi dulu. Dah lambat ni. Nanti lambat pulak sampai.”ujar Edryka tersenyum pada papanya.
                        Begnya disebelah diambil lalu diletakkan ke bahunya. Sempat pulak dia ambil roti kaya lagi.
                        Datuk Sazali sudah membulatkan matanya melihat tingkah anaknya itu. Pandai betul nak selamat diri. Sama-sama buat, sama-samalah tanggung. Ini tidak. Seorang je yang kena tanggung. Mana adil macam ni.
                        “Papa, Ryka pergi dulu ya.” Tangan papanya disalam lalu diciumnya. Tersenyum je.
                        “Ryka kena bayar hutang Ryka dekat papa. Kalau papa kena, Ryka pun kena jugak.” bisik Datuk Sazali di telinga anaknya itu.
                        Edryka masih tersenyum lebar. Bahunya hanya dijungkit. Mamanya disalam pula. Langkah mula diatur ke pintu rumah. Geleng perlahan dibuatnya.
                        ‘Nampak sangat papa takut kat mama. Goodluck papa. Jangan papa tak pergi kerja sudah hari ni. Hehe.’ desis hati Edryka.
                        Pintu rumah dibuka. Sebaik sahaja hendak tutup pintu tersebut, Edryka menjengah sikit kepalanya di sebalik pintu.
                        “Mama. Bukan hari ni je mama cantik. Sebelum ni pun mama cantik jugak. Sebab tu papa bertambah sayang dekat mama. Kalau tak percaya, cuba mama tanya papa. Betul tak apa yang Ryka cakapkan ni. Mama kan buah hati papa. You are the first and the last.
                        Cuba mama tengok papa hari ni pakai tali leher warna apa. Warna pink kan. Itu tandanya papa selalu sayang dekat mama. Betul tak papa?” ujar Edryka tersenyum lagi.
                        Datuk Sazali sudah bulat matanya lagi pandang anak bertuahnya itu. Ada je idea nakalnya. Datin Azizah hanya tersenyum saja.
                        ‘Tunggulah. Sekejap lagi serangan akan dilancarkan. Heee....’ bisik hati Datin Azizah.
                        “Okaylah. Ryka pergi dulu. Jangan bergaduh tau.” pintu ditutup.
                        Edryka menggeleng lagi. Asyik tersenyum je.
                        ‘Harap-harap dengan cara ni dapat selamatkan papa. Jangan cakap aku nak lepaskan seorang diri pulak! Asalkan aku dah buat apa yang patut. Berbaloi atau tak, itu nombor dua. Tapi aku yakin dengan apa yang aku buat tadi mesti jadi punya. Confirm 200%.’ desis hatinya.
                        Isterinya disisi dipandang perlahan. Hanya tersenyum lebar je. Nasib baik gigi putih dia tu tak nampak sekali. Gerun di hati tetap terasa.
                        “Sayang memang nampak cantik. Betul! Abang tak tipu! Apa yang Ryka cakap tadi semuanya betul! Sayanglah buah hati abang.” ujar Datuk Sazali. Tali lehernya dibetulkan. Macam ketat pulak tali lehernya.
                        “Oh ye ke? Terima kasih. Zizah hargai sangat! Abang pun buah hati Zizah. Kenapa pulak dengan tali leher tu? Ketat ke? Biar isteri abang yang cantik ni betulkan.”  Datin Azizah masih  tersenyum lebar.
                        Tertelan air liur.
                        ‘Lain macam je bini aku ni! Dia nak buat apa pulak ni! Puji salah, tak puji salah. Mana satulah yang betul. Haaiisshhh!!! Lebih baik diam je mulut aku ni.’ desis Datuk Sazali. Gundah hatinya.
                        Tali leher suaminya dipegang. Diurutnya perlahan tali leher tersebut. Dari bawah ke atas. Lembut je tingkahnya. Ada tak gaya perempuan melayu terakhir?
                        “Suami Zizah ni memang handsome  walaupun rambut tu dah beruban sikit. Tak nampak tua pun. Tetap kacak di mata isteri abang ni. Beruntung Zizah dapat suami macam abang ni. Tambah-tambah lagi bila pakai tali leher warna pink ni. Sesuai sangat!” Anak matanya terarah pada tali leher suaminya.
                        Datuk Sazali hanya tersenyum kelat. Berderau darahnya. Berdetak  laju jantungnya. Dah tak boleh kawal lagi  detak jantungnya itu. Elakkan terkeluar jantungnya nanti. Hehe.
                        Sepantas kilat, tali leher yang dipegang  ditarik ke atas. Menjerut habis.
                        “Sayang! Apa ni!” Macam orang tercekik tulang je. Habis terbatuk-batuk dibuatnya.
                        “Tak ada apa. Zizah Cuma nak betulkan tali leher ni. Longgar sangat. Kalau macam ni baru betul. Khas untuk suami Zizah yang tersayang ni.” tangannya dilepaskan dari tali leher suaminya itu.
                        Datin Azizah sudah meniup tangannya. Tersenyum puas. Fuh! Macam Awal Ashaari  pulak gayanya.
                        “Sayang nak abang pergi cepat ke apa!” Jeritnya perlahan. Tali lehernya diperbetulkan kembali. Dilonggarkan sedikit. Isterinya dilihat. Kecut perut dibuatnya.
                        “Zizah nak bagi abang  handsome sikit. Sebelum-sebelum ni abang tak handsome. Hari ni baru handsome.” balas Datin Azizah. Balas dendam nampak!
                        Terkedu Datuk Sazali mendengarnya.
                        ‘Ini kes balas dendamlah ni! Aku yang buat semua ni, aku yang terkena balik. Apalah nasib aku hari ni! Ryka memang kena bayar hutang dekat papa.’ bisik hatinya.
                        Datin Azizah sudah berlalu ke dapur. Kemenangan dirasai. Tersenyum puas.
                        “Jangan lambat pulak pergi kerja tu. Kalau tali leher tu tak okay lagi, biar sayang abang yang cantik ni buat lagi.” pesan Datin Azizah dalam jalanannya itu.
                        Kelibat isterinya dilihat sambil tersenyum.
                        “Apa-apa pun abang sayang dekat isteri abang. Dunia dan akhirat.” ucapnya perlahan.




                        Kelihatan seorang lelaki berkemeja lengan panjang berkotak kotak kecil berwarna hitam  putih dan berseluar jean blue-black sedang menuju ke arah Rain sambil disandang begnya. Tersenyum je mukanya. Comel macam Dafi tu.  Sesiapa sahaja yang melihat gayanya pasti akan terpikat. Cair habis.
                        “Hai,Rain. Kau buat apa dekat sini? Sorang je?” Soal lelaki tersebut.
                        Rain mengalihkan pandangannya ke arah suara yang sudah menerpa gegendang telinganya itu. Hanya tersenyum nipis.
                        “Tak la, Qi. Aku berdua dekat sini. Ni hah! Kat sebelah aku ni kan ada orang. Takkan kau tak nampak pulak. Kau tak nampak memang butalah kan.”  Tersenyum Rain lalu menggeleng perlahan. Dah tahu dirinya seorang boleh tanya lagi dengan siapa.
                        Rifqi hanya tersenyum ketawa dengan usikan kawannya itu. Lantas dia duduk bersebelahan Rain sambil melihat apakah yang sedang dibaca  Rain. Khusyuk habis.
                        “Pandai ya kau buat lawak. Aku ingat kau tak pandai buat joke. Yelah ini kali pertama kau buat aku tersenyum dengan lawak kau tu. Tapi lawak kau tu hanya 5% jelah  menjadi. Kau kena berusaha lagilah  nak mantapkan lagi lawak kau tu. Nak cepat menjadi lawak kau tu, tengok Super spontan.  Habis cerita.” Ujar Rifqi dengan sedikit ketawanya.
                        Muka kawannya itu dilihat. Pelik.
                        “Apa kau cakap? Super spontan? Apa tu?” soal Rain.
                        Rifqi menahan ketawanya. Lalu dia menepuk bahu kawannya itu.
                        “Tak ada apalah. Tak penting. Tak payahlah kau nak fikir tu semua. Lebih baik kau fokus balik kat buku kau tu. Lagi bagus. Kalau ada ilmu yang kau nak kongsikan dengan aku, bagi tau aku. Jangan bolot sorang je.” Tak habis-habis dengan ketawanya. Macam lawak Jozan pulak nak ketawa macam tu.
                        Rain mengangguk perlahan.
                        ‘Kau ni memang pelik. Tak pa lah. Malas nak fikir. Sekejap! Aku ada buat lawak ke tadi? Qi ni betul ke tak! Seram jugak aku. Ketawa lain macam je. Aarrhh! Malaslah nak fikir tu semua. Aku baca buku ni lagi bagus. Kau nak ketawa ke apa ke suka hati kau lah. Jangan kacau aku sudah.’ desis hati Rain.
                        Dalam bacaannya itu, dia teringat sesuatu. Mungkin kawannya tahu. Bahu kawannya ditepuk perlahan. Serangan mengejut tidak dapat dielakkan. Tepat terkena sasarannya. Rain menutup buku bacaannya.Kawannya dilihat.
                        “Oh mak kau!” Melatah pulak si Rifqi ni. Terkejut beruk di buatnya.
                        Ingatkan perempuan je yang kuat melatah ternyata lelaki pun ada yang melatah juga. Jarang nampak lelaki melatah. Hehe.
                        ‘Aku nak tanya ke tak? Kalau aku tak tanya, aku jugak yang rugi. Kalau Qi tahu pasal si perempuan tu,  aku jugak yang melepas. Mungkin Qi kenal perempuan tu. Tak salahkan kalau aku mencuba dulu.’ gumam hati Rain. Muka kawannya itu dilihat.
                        “Kau ni dah kenapa? Terkejut tahu tak! Janganlah tengok aku macam tu! Nak serious je muka tu. Macam aku ni ada buat salah dekat kau je. Cuba muka tu mesra alam sikit. ” berderau darahnya bila kena tepuk dengan kawannya itu. Dadanya diurut perlahan. Terus mati ketawanya itu.
                         “Qi, kau kenal tak perempuan yang bernama Edryka dekat U ni? Dia free hair.” Soal Rain.
                        Berkerut dahi Rifqi sebaik sahaja kawannya itu bertanya  tentang seorang perempuan kepadanya.
                        ‘Perempuan tu dah buat apa pulak dekat dia ni? Ini mesti Rain dah pernah jumpa dia. Kalau dia tak jumpa, takkan dia tanya pasal perempuan tu dekat aku. Takkan perempuan tu cari pasal pulak dekat Rain. Takkanlah. Biasanya orang yang cari pasal dekat dia tu. Kalau orang dah tak sudi nak bercintan-cintun, nak berkongsi sayang, hati dah tak sudi, dipaksa, mahu tak melenting tuan badan. ‘ bisik hati Rifqi.
                        Rain mengeluh. Orang tanya dia, boleh pulak dia mengelamun.
                        “Oit! Aku tanya kau, boleh pulak nak berangan.” sergah Rain.
                        Kelam kabut kau Rifqi. “ Apa? Apa?”
                        “Kau berangan apa ni? Ini last aku tanya. Kau kenal tak perempuan tu?” soal Rain lagi.
                        Buat habis air liur aku je cakap dengan kau ni, Qi. Gelengnya perlahan.
                        ‘Sekejap! Takkan Rain dah jatuh hati dekat perempuan tu? Ish! Takkanlah! Biar betul? Tak! Tak! Itu semua tak betul. Tapi kalau betul, macam mana pulak! Kiranya kalau betul Rain dah pernah jumpa perempuan tu, boleh dianggap pertemuan pertamalah ni. Atau pun boleh dikatakan cinta pandang pertama. Ish! Hebat betul penangan perempuan tu sampai kawan aku ni boleh tersangkut dekat dia. Ilmu dunia manalah dia guna ni! Mungkin sebab tu juga, dia tanya aku pasal perempuan tu. Sekarang nak siasatlah ni.’ gumamnya lagi. Macam-macam andaian terjah dalam otaknya.
                        Kawannya itu dilihat.
                        “Edryka? Uurrm... Macam pernah aku dengar nama tu. Tapi tak ingatlah  pulak dekat mana aku dengar.  Sekejap! Mana kau tahu ni? Kau kenal ke perempuan tu? Kau pernah jumpa dia?” dalih  Rifqi.
                        Satu lagi keluhan dilepaskan.
                        “Aku tanya kau, kau tanya aku balik. Macam ni. Tak silap aku, kawan dia tu  nama Lily. Kau kenal tak?” Sambung Rain.
                        ‘Memang betullah perempuan tu. Confirm kawan aku ni pernah jumpa perempuan tu. Sampai nama kawan perempuan tu, Rain boleh tahu.’ bisik hati Rifqi lagi.
                        “Sebelum tu, kau jawab dulu soalan aku. Dekat mana kau jumpa dia? Macam mana kau kenal dia?” kening kanan Rifqi dinaikkan. Macam penyiasat pulak dia ni.
                        Bahu kawannya dipeluk.
                        “Kalau kau nak aku jawab soalan kau tu, bagi tahu aku dulu kau kenal ke tidak dia tu? Kalau kau tak nak bagi tahu, aku boleh tanya orang lain. Aku tak rugi pun. Aku teramat yakin, orang lain kenal dia tu. Senang cerita aku tanya orang yang sama fakulti dengan dia.”
                        “Ugut nampak?” balas Rifqi.
                        “Terpulang. Jadi sekarang, aku bagi kau pilihan. Kau nak jawab atau tak? Yes or no?” ringkas Rain menjawab.
                        “Okay okay. Kalau dah satu fakulti, memanglah orang kenal dengan perempuan tu. Tak payah kau nak tanya orang lain, biar aku cakap. Aku memang kenal dia tu. Tapi kenal setakat nama je lah. Hati budi dia tu aku tak kenal sangat. Dia ambil course pendidikan. Boleh tahanlah perempuan tu. Cantik. Siapa yang tengok dia tu mesti cair. Terpikat habis!”
                        Rain hanya mengangguk.
                        “kenapa kau tanya? Boleh aku tahu kenapa?” Duga Rifqi ingin mendapat kepastian. Mesti ada apa-apa ni.
                        “Aku ada terjumpa dia lepas aku buat pendaftaran masa  first day aku dekat sini. Macam kau cakap tadi, dia tu memang cantik orangnya. Boleh tahanlah. Siapa tak nakkan kalau perempuan cantik macam tu. Setiap orang ada kelebihankan. Susah kalau nak cari perempuan cantik macam dia tu.  I mean it’s natural. No make up. Bukan macam dekat negara aku tu, ye lah semua perempuan dekat sana memang cantik. Cantik pun muka plastik. Walaupun tak semua, puratanya memang macam tu.
                        Dekat sini lain. Tak ada muka plastik. Original. Itu yang aku nak.” Jawab Rain.
                        Aik,dah memuji pulak. Takkan dah tersangkut pulak dengan minah sombong tu. Uurrmm. Jangan cakap semua dugaan aku tadi tu betul. Bisik hati Rifqi.
                        “Alang-alang kau dah tanya pasal perempuan tu, meh sini aku bagi tau sikit tentang perempuan tu. Maklumat yang aku nak bagi tahu ni semuanya betul. Aku nampak dengan dua bijik mata aku ni. Lepas tu kau nak percaya ke tak, terpulanglah dekat kau.
                        Untuk pengetahuan kau, dia tu lain sikit. Ter-over sikit orangnya. Maksud aku dia tu sombong sikit. Kawan pun memilih. Yang si Lily tu pun orang biasa je. Tapi tak tahulah macam mana perempuan tu boleh berkawan dengan dia tu. Maklumlah perempuan  tu kan anak orang  kaya.  Adatlah kan bila bapak kaya anak jadi macam tu. Berlagak macam anak VVIP.  Macam anak tokei kayu balak je. Nasib baiklah aku tak jadi macam tu. Aku ni bolehlah di katakan baik. Tak kisah dengan siapa aku nak berkawan.
                        Bapak aku pun kaya juga, tapi kaya biasa-biasa je. Setiap orang kan lain-lain sikapnya. Kalau aku tengok kau ni, susah aku nak cakap macam mana. Dress up biasa je. Tapi tak apalah. Kau kaya ke, apa ke, aku tak kisah. Aku berkawan ikhlas. Aku tak kisah apa asal usul kau. Yang penting hati mau kena bersih dan ikhlas.” Ujar Rifqi tersenyum. Sempat pulak kata dirinya baik. Baik ke? Hehe.
                        Rain sedikit terkejut dengan kata rakannya itu. Sombong? Dia teringat dengan peristiwa lepas. Hatinya sudah terpaut dengan seorang gadis bernama Edryka. Dengan sikap jual mahal perempuan itu membuatkan dirinya untuk mendekati perempuan itu lagi. Apa yang buruk semuanya boleh dibuang dan diperbaiki.
                        “Rain, kau suka dia ke?”Tanya Rifqi.
                        Tergamam Rain dengan pertanyaan Rifqi. Seolah-olah ada kesukaran untuknya menjawab. Lidah kelu untuk berkata-kata.
                        “Eh, merepek la. Aku Cuma nak berkawan dengan dia je. Tak lebih dari tu. Kalau kau kata dia tu sombong, aku tak kisah. Orang boleh berubahkan. Boleh dibentuk. Mungkin orang lain tak boleh ubah sikap dia tu. Tapi dengan aku manalah tahukan sikap dia tu boleh hilang. Kita hanya mampu berusaha. Lagi pun, tak salahkan kalau aku mencuba.” Balas Rain dengan tersenyumnya.
                         Rifqi tersenyum mendengar akan kata rakannya itu.
                        ‘Memang sahlah kau ni dah suka dekat perempuan tu. Kau memang tak boleh tipu aku. Aku nak tengok sejauh mana kau boleh bertahan dengan perempuan tu. Kalaulah kau berjaya buang sikap kebal sombong perempuan tu, aku salute dekat kau. Pulut kuning aku buat untuk kau. Bukan setakat pulut kuning je, daging rendang pun aku sanggup masak untuk kau.’ desis hatinya.
                        Ingat ini hari raya ke nak masak rendang. Penipuan yang dibuat Rain jelas terpapar di raut mukanya itu. Tak ada bakat langsung nak  menipu. Dah suka cakap jelah suka. Tak payah nak cover sangat.
                        “Kalau aku nak tunggu kau straight to the point, sampai KL ni kena Tsunami pun belum tentu kau nak bagi tahu dekat aku kan. Macam nilah. Apa kata kalau kau dapat tackle dia, memang kau adalah lelaki yang teramat beruntung dekat U ni. Aku tabik dekat kau. Ye lah selama ni pun lelaki lain yang pernah nak tackle dia semua tak dapat. Akhir sekali give up dengan sikap sombong dia tu.” Tutur Rifqi.
                        “Salah seorang lelaki tu, mesti kaulah kan. Betul tak?” duga Rain. Wajahnya didekatkan ke muka Rifqi. Rain tersenyum.
                        Terkejut dibuatnya. Tertelan paksa air liurnya. Dah terkena dekat batang hidung sendiri.
                        “Eh, mana ada. Aku sekali tengok perempuan tu tambah-tambah lagi dengan perangai dia tu, yang tak semegah tu  aku dah meluat. Nak je aku pusing kepala dia tu laju-laju. Sekali jentik pusing je kepala tu. Terus black list dalam calon-calon isteri aku. Berlambak lagi perempuan yang ada dekat U ni. Tinggal mengayat je. Lepas tu cairlah kan.” tembak dengan katanya.
                        Pandangan Rifqi dihala ke kiri. Merah padam muka tu. Macam orang kena makan cili padi kampung je. Kalau boleh nampak asap dekat muka tu, mahu ketawa berdekah-dekahnya. Bayangkan jelah.
                        Rain kembali seperti sedia kala lalu membuka bukunya dan meneruskan bacaannya itu. Gelengnya perlahan. Baginya, dia sudah mengetahui serba sedikit tentang perempuan kesukaannya itu. Buat masa ini, apa yang dia dapat tu sudah cukup.
                        ‘Masih ada banyak masa lagi. Tak perlulah nak terburu-buru sangat. Masa tu akan datang jugak nanti. Aku yakin peluang yang aku harapkan tu akan jadi milik aku. Aku akan buat sikit-sikit supaya dia suka dekat aku. Kalau dah cinta, dah sayang apa boleh buat. Usaha tu yang penting.’ bisik hati Rain. Senyuman senang mengiringi bacaannya.

No comments: