Wednesday, November 5, 2014

Cinta Sepahit Cappuccino - 1

Cappuccino?
                        Mocha?
                        Bingung pula. Okay!
                        “Kak, saya nak cappuccino dua. Tambah sekali pearl yang comel tu.” ujar Liyana Damia kepada pekerja kedai Coolblog tersebut. Dia tersenyum
                        “Okay dik. Tunggu sekejap ya. Macam biasa lima minit.”
                        “Lama tak?”
                        “Macam biasalah. Nak ketuk air batu lagi. Itu yang lambat.”
                        “Itu memang kelakar.”
                        Liyana menggeleng. Kalau dia datang ke kedai itu, mesti terkena usikan daripada kakak itu. Kalau mood dia merudum, kena saja usik, terus moodnya okay.
                        “Kak, saya pun nak cappuccino macam amoi cantik tu! Tambah pearl lepas tu bagi padat. Tak nak bagi ada ruang sikit pun. Mampat tau!” ujar Fariz Aiman  lalu menunjuk ke perempuan di sebelahnya itu. Dia tersenyum pula.
                        Senyuman mengurat ke? Lain macam aje tengok tu. Ada apa-apa makna ke?
                        Dalam leka membalas SMS, Liyana perasan dirinya sedang diperkatakan. Pelik. Setahunya tadi dia berseorangan sahaja. Mana ada orang lain. Dia sudah menoleh insan ke sebelahnya. Lelaki itu dilihat dengan pandangan tidak puas hati.
                        Siapa pulak lelaki ni! Siap cakap aku amoi cantik lagi! Kenal pun tidak! Takkan kawan facebook aku kut! Macam tak! Tak pernah nampak pun! Sengal agaknya mamat ni. Boleh pulak dia tersenyum macam nangka busuk yang diurung lalat. Perasan diri tu macam Izzue Islam lah tu. Nak ikut gaya Izzue Islam tapi tak menjadi. Sengal! Ini kes tengok cerita sebenarnya saya isteri dia lah ni! Nak mengikut jek! Tak  ada identiti diri langsung! Huh! Pelik aje aku tengok dia ni! Mereng ke apa! Getus hati Liyana.
                        Lelaki itu menapak beberapa langkah ke hadapan. Dia buat-buat tenang. Berlagak poyolah pula si Fariz ni.
                        “Hai….” sapa Fariz. Tangan ke belakang.
                        “Maafkan saya ya.”
                        “Awak ada buat salah ke? Why to say sorry?” soal Fariz.
                        “Memang ada.”
                        “Apa dia?”
                        “Kita kenal?”
                        “Tak.” geleng lelaki itu perlahan.
                        Liyana tersenyum sumbing. Senyum sinis namanya tu.
                        “Bagus!”
                        Berkerut dahi Fariz. Tak faham. Dia menjungkit bahu.
                        “Kalau awak nak order cappuccino awak tu, awak order ajelah. Tak payahlah nak tunjuk dekat saya siap cakap saya ni amoi cantik!  Saya tahulah saya ni cantik. Ingat saya ni duta coolblog ke apa! Cakap cappuccino aje sudahlah. Tak payahlah nak guna kecantikan saya ni nak order cappuccino awak tu. Dahlah order sama! Macam dah tak  ada flavor lain aje nak order. Menyibuk!” balas Liyana dengan sedikit tidak puas hatinya.
                        Fariz mencebik mulut.  Dia tersenyum manis pula. Bersabar wahai Fariz. Senang aje hendak melayan perempuan macam ni. Bagi senyum, ayat manis, selepas tu dah okay.
                        “Saya nak cakap sikit boleh?”
                        Liyana diam. Sedikit angkuh dari segi gayanya. Malas nak layan!
                        “Perasan jugakan awak ni! Siap mengaku diri tu cantik! Cantiklah sangat! Cantik tahap ke berapa? Boleh beritahu? Ada tahap super model tak?”  perli Fariz lalu menggeleng perlahan.
                        “Apa awak cakap?! Awak…”
                        “Sebelum awak nak cakap lagi, izinkan saya sambung lagi. Sikit aje! Tak banyak! Cantik? Macam cantik aje kan! Huh! Nak termuntah tahu tak saya dengar! Suka hati sayalah nak cakap apa pun! Ini mulut saya. Saya guna mulut awak ke nak cakap! Saya memang suka cappuccino. Berjuta-juta rakyat Malaysia suka cappuccino. Ingat awak seorang aje ke yang suka? Lagi pun kan, setiap kali saya datang sini saya akan pesan cappuccino. Kalau awak tak percaya, tanyalah akak ni! Dia tahu apa yang saya suka.” tunjuk Fariz kepada pekerja kedai tersebut.
                        Pekerja kedai tersebut hanya tersenyum. Mahu geleng kepala dibuatnya apabila dirinya turut terlibat.
                        Aik! Aku pulak yang kena. Aku pun terbabit sekali. Peninglah macam ni. Pasal cappuccino pun nak bergaduh! Peliklah diorang ni! Ramai lagi yang suka cappuccino. Sekejap! Macam comel aje diorang ni. Kalau tengok lama-lama diorang ni, padanlah pulak. Macam comel aje. Seorang handsome, seorang cantik. Padan! Gumam perempuan tersebut.
                        Liyana mendengus kuat. Dia sudah berpeluk tubuh. Lelaki di hadapannya itu memang nak kena semburan setiap patah katanya. Mata tu sinis aje.
                        “Dah habis?”
                        “Tak payah nak perli sayalah. Nak cakap, cakap. Kalau tak nak cakap, diam.”
                        Sabar ajelah Liyana oi!
                        “Nak muntah saya boleh bagi baldi! Dekat kedai dua ringgit belambak. Nak kecik ke, besar ke, saya sanggup bagi percuma dekat orang macam awak ni! Perasan macho lah tu! Wek! Memanglah mulut awak, tapi saya tak suka awak sebut pasal saya. Kita kenal pun tak, alih-alih awak cakap pasal saya. Tak tahu malu ke cakap pasal orang yang tak kenal. Muka tembok! Macam tembok dekat belakang rumah saya aje! Berlumut 60 hari.” balas Liyana dengan muka ketatnya.
                        Hanya terdiam. Fariz terpaku dengan apa yang dilihatnya. Tiba-tiba jantungnya berketar kencang. Mulut Fariz memang benar-benar berat untuk berkata. Aduh! Bagai kena gam aje. Mata tak berkelip pula memandang perempuan singa itu.
                        Dah kenapa jantung aku ni! Dengan minah berlagak ni pun, boleh buat hal! Sengal betullah jantung aku ni! Sekejap! Aku baru perasan. Comelnya dia ni! Mata dia bulat, mulut tu kecik aje. Macam mulut burung. Nasib baik  mulut tu tak besar. Dia buat muka macam ni tak tahu kenapa aku suka sangat tengok. Rasa macam tak nak lepas tengok dia walaupun seminit. Kenapa mesto dia? Bisik hati Fariz. Dia  keliru.
                        Liyana sudah menggeleng. Satu keluhan dilepaskan. Pandangan dibuang tepat ke muka lelaki itu. Bertambah bengang! Memang lelaki itu mahu kena lagi dengan serangan mulutnya.
                        Orang cakap dengan dia boleh pulak  termenung! Dia ni mat termenung ke apa! Buat penat mulut aku aje cakap. Pergilah sana dekat lorong termenung! Saja aje buat aku naik hangin! Aku tarik rambut karat dia tu baru tahu. Biar botak kepala tu! Dah elok-elok rambut tu warna hitam, sibuk nak warna lain. Perasan nak jadi orang Hollywood lah tu! Tak reti bersyukur langsung! Kalau handsome tak apalah juga! Ini tak! Macam orang tak betul aje. Nak berfesyenlah sangat! Huh! Tak menjadi langsung! Cemuh hati Liyana.
                        Bagi Liyana, apa yang berada di tubuh lelaki itu semuanya tidak kena. Jika sekali tidak suka pada seseorang tu, dari A sampai Z dipandang sebelah mata aje walaupun orang tu ada rupa.
                        Fariz masih tidak berkutik. Insan di hadapannya itu memang sudah meranap segala perhatiannya. Hatinya kala itu masih berdegup kencang.
                        Tapikan  adalah jugak handsome dia tu! Nasib baik kulit tu putih.  Setelah aku belek, sesuailah jugak rambut karat dia tu dengan diri yang berupa tak siap tu. Lagi bagus kalau rambut dia tu warna  hitam! Sedap sikit mata memandang. Itu lebih baik! Lebih afdal. Tak adalah orang lain nak pandang serong. Bisik hati Liyana lagi.
                        Dari duduk, Liyana sudah berdiri. Dia sudah berdehem untuk mematikan lamunan lelaki itu. Macamlah dia tidak tahu macam mana reaksi orang mengelamun. Sikap lelaki memang sudah dihafalnya. Pantang nampak perempuan cantik. Amboi! Liyana cantik ke?
                        “Ehem! Ehem!”
                        Fariz tersedar dari lamunan yang dah sampai entah ke mana itu.  Dia sudah menggosok matanya.
                        “Apa kes?”
                        “Apanya?”
                        “Macamlah saya tak tahu.”
                        “Apa ni?! Saya tak fahamlah.”
                        “Tak payahlah nak tengok saya sampai macam tu sekali! Terkebil-kebil! Itu hah! Cappuccino amoi cantik awak tu dah siap! Bayar,  lepas tu balik. Saya tak sudi nak tengok muka awak tu. Saya tak ada selera nak tengok muka ala Hollywood awak yang tak menjadi tu! Jadi orang tu reti bersyukur sikit. Elok rambut tu warna hitam nak diwarnakan. Tak tahu dosa ke apa! Dah! Cepat bayar! Sakit mata ni tengok!” suruh Liyana.
                        Membulat mata Fariz. Telinga tak salah dengar ke? Perempuan tu mengutuk rambutnya? Fariz melepaskan satu helaan nafas geram. Kecil besar aje dia melihat perempuan itu.
                       
                        Eleh minah ni. Suka hati aje dia cakap aku macam tu! Ini Rambut aku, bukan rambut kau! Warna rambut aku ni semula jadi. Bukan cap kotak yang ada dekat Watsons tu. Sengal! Kalau rambut aku hitam sekalipun, ada  ke aku guna duit kau nak warnakan rambut aku ni! Membebel aje! Suka hati akulah nak buat apa pun! Macam diri tu perfect sangat! Eeerrgghh!  Geram hati Fariz.
                        Baru aje Fariz hendak buka mulut, perempuan itu bersuara lagi. Tak bagi peluang langsung nak bercakap! Geram pula Fariz dibuatnya. Nasib baiklah perempuan, kalau lelaki tahulah hendak berbuat macam mana. Mahu saja dia mengetuk kepala perempuan tu. Bagi ting tong sikit.
                        “Nak cakap apa? Tak habis lagi? Tak payahlah. Saya tak sudi nak dengar.”
                        “Nasib baiklah kau ni perempuan, kalau lelaki…”
                        “Nak tumbuk? Tumbuklah. Kalau berani.”
                        “Eh minah ni! Geram pulak aku dibuatnya.”
                        “Baliklah sana! Cepat sikit! Sakit mata ni tengok!” halau Liyana.
                        Sabar Fariz oi! Bertenang!
                        “Kalau awak  teringin sangat nak warnakan rambut   tu macam warna cappuccino ni, cakap aje dekat saya! Saya boleh jadi penaja rasmi awak. Sekarang pun boleh. Siang malam saya sanggup tunggu sampai rambut awak tu jadi macam warna cappuccino ni. Bolehlah  saya tengok rambut ala Hollywood awak yang tak siap tu! Tak payah nak jadi mak nenek kat sini! Membebel aje!” Fariz sudah mengambil duit di kocek seluarnya lalu menghulurkan duit kepada pekerja kedai tersebut.
                        “Whatever!”
                        Liyana buat muka bersahajanya. Anggap saja radio buruk berbunyi. Tinggal tunggu masa campak dalam tong sampah. Kalau tak nak buang ke dalam tong sampah, buang dekat tempat besi buruk. Boleh dijual, dapat juga duit.
                        “Dahlah pergi cepat! Nak muntah saya tengok awak dekat sini! Dah mula rasa gatal pulak tekak ni! Sesak hidung saya ni! Susah nak bernafas.” hidungnya dipicit. Liyana sudah mengipas-ngipas menggunakan tangannya.
                        “Sesak nafas tu tandanya nak mati cepat! Tahu!”
                        “Apa awak cakap?”
                        Ters membuntang mata Liyana. Terhenti tangannya mengipas. Nak mati?
                        “Kasihan! Pekak!”
                        Fariz tersenyum sinis. Baru puas hatinya. Coolblog cappuccino di ambil. Anak mata Fariz terarah pada insan yang tidak disenanginya itu. Mahu aje dia mengambil serbuk coklat dekat situ, lepas tu tuang dekat kepala perempuan tu.  Mandi serbuk coklat sana! Ada produk terbaru jual di pasaran coolblog. Tak  ada harga pun tak apa. Teramat pasti tak  ada orang nak beli.
                        “Okaylah kak. Saya balik dulu. Sakit mata saya ni kalau duduk lama-lama dekat sini. Boleh keluar taik mata menimbun dekat mata ni. Tak pasal-pasal kena buang taik mata ni guna kuku. Bukan kuku biasa tapi kuku hantu.” Jelling Fariz kepada Liyana.
                        Berkerut dahi Liyana. Kuku hantu? Dia tak faham. Lelaki itu menyindir dia ke?
                        “Boleh saya cakap sikit?” soal Fariz tersenyum.
                        Liyana diam.
                        “Dengar tau apa yang saya nak cakap ni.”
                        Fariz memandang kembali kepada pekerja kedai tersebut. Pekerja kedai tersebut hanya tersenyum sahaja. Dalam hati, habis dia mengata pasal pelanggan kedainya itu. Nak bertikam lidah aje. Sabar sajalah.
                        “Akak jangan marah tau!”
                        “Apa dia?”
                        “Fariz cuma nak cakaplah  kalau nak nasihat dekat orang lain, pastikan diri sendiri tu biar sempurna. Lengkap! Tak ada cacat celanya. Kalau orang tu sempurna, kuku takkan diwarnakan. Bukan tanda tak bersyukur ke? Kuku warna pink lagi. Macam budak tadika baru dapat pensel warna. Buat malu aje. Tak matang langsung! Kalau cantik tak apalah juga, ini macam model tak laku! Top model tersingkir minggu pertama. Errgghh! Gelilah!” bidas Fariz menjeling terhadap perempuan itu.
                        Pekerja kedai tersebut hanya tersengih. Dalam hati tuhan aje yang tahu apa dibebelnya. Kalau dia menjadi Liyana, teramat pasti kepala lelaki itu diketuknya. Suka hati saja cakap Top model tersengkir minggu pertama. Hendak terkeluar pun, biarlah minggu keempat. Hap tui!
                        Sakit saja telinga Liyana mendengar. Menggelegak amarah yang sedia ada. Tangan digenggam kuat. Terkena juga akhirnya. Geram! Mahu saja dia menarik bibir lelaki itu. Pulas kuat-kuat.
                        “Saya balik dulu.”
                        “Hah yalah. Hati-hati.” Ujar pekerja kedai tersebut.
                        Fariz sudah mengatur langkah keluar dari kedai tersebut. Dia tersenyum puas siap bernyanyi kecil lagi. Lagu Jangan Nakal.  Perempuan tu nakal ke? Suka benar dapat mengenakan perempuan tu. Merah padam muka tu.
                        “Padan muka kau, perempuan! Rasakan!”
                        “Tak guna punya lelaki!”
                        Dalam perjalanan Fariz, sempat lagi dia mencelah.
                        “Nanti jangan lupa basuh kuku tu. Guna Clorox ke, apa ke. Cantik lagi warna kuku asal. Kalau tak boleh basuh, tak hilang warna tu, ambik pisau potong aje jari tu. Kodong terus! Lagi senang! Tak payah nak warna kuku macam budak tadika! Tak matang langsung! Ingat tu! Warna rambut saya asli. Bukan tiruan. Jumpa lagi!”  tangannya dilambaikan.
                        Liyana terus duduk di kerusi. Dia sudah menggenggam tangannya. Kelibat lelaki itu masih dilihat. Menggigil tangannya ketika itu.
                        Suka hati aje  cakap aku macam tu! Nak aje aku bagi penumbuk percuma aku ni dekat muka dia yang perasan kacak tu! Lebam terus mata kau tu! Panda nombor tiga dekat Malaysia ni. Sengal punya orang! Kau balik tu kau kemalangan lagi bagus! Baru padan muka kau! Tempang sebelah kaki tu. Kalau aku jumpa kau lagi, siaplah kau! Bukan setakat penumbuk aje aku bagi, sepak terajang aku bagi! Aku ni tali pinggang hitam. Ini Liyana Damia lah. bebel hati Liyana, tak puas hati.
                        “Dik!” panggil pekerja kedai tersebut.
                        Liyana menoleh.
                        “Akak cakap sikit, boleh?”
                        “Akak nak cakap apa?”
                        “Pasal lelaki tadi tu.”
                        “Dah kenapa dengan dia?”
                        “Warna rambut dia tu memang asli. Betullah apa yang dia cakap tu. Dia tak tipu. Akak memang dah lama kenal dia. Dia pelanggan tetap dekat sini.”
                        Asli?
                        Macam tak percaya aje!
                        Bertambah geram Liyana mendengarnya. Sehinggakan kakak kedai coolblog tu membela lelaki rambut karat tu. Ini yang bertambah tak puas hati. Siapa hendak membelanya pula?
                        Sakit hati!




                        Dua cawan coolblog perisa cappuccino ditangan. Liyana Damia sudah masuk ke dalam ruang hospital. Terukir sekuntum senyuman di wajah. Tidak sabar pula hendak bertemu dengan kawannya. Kelakar juga terhadap permintaan kawannya yang seorang itu. Telefon manalah dia dapat untuk  menelefonnya. Mungkin telefon hospital. Dia sudah menggeleng perlahan.
                        “Tolong belikan aku cappuccino. Nanti aku bayar.”
                        “Wei! Kau kan sakit.”
                        “Tekak teringin nak minumlah.”
                        “Tak boleh. Nanti doktor marah aku pulak.”
                        “Alaaa… please…”
                        Tak boleh kena merayu sikit. Mudah cair. Tak sudah dia teringat perbualan dia dengan kawannya tadi.
                        “Diana… Diana.. Kau ni memanglah tak padan sakit. Dah sakit tu buatlah cara orang sakit. Sakit-sakit pun nak minum coolblog. Tak pernah dibuat orang tau tak. Kalau nak minum pun tunggulah diri kau tu sembuh dulu. Dah boleh lari satu padang. Ingatkan suruh aku beli buah ke, apa ke, ini tak! Beli coolblog rupanya. Ini kes mengidamlah ni. Macam perempuan mengandung pulak. Tahu doktor, kau jawablah sendiri. Malas aku nak masuk campur. ” bebel  Liyana dalam perjalanannya.
                        Dalam perjalanannya itu, anak mata Liyana sudah perasan seorang lelaki yang agak  berusia di hadapannya. Lelaki itu sudah menutup pintu bilik. Wajah lelaki itu kelihatan berat menanggung masalah. Liyana pelik. Macam orang tengah bersedih pun ada. Terus mati senyuman yang bersimpul di bibir.
                        Lelaki berusia itu  terduduk di lantai. Dia terus menangis. Teresak-esak. Wajah diraup lalu ke rambut. Gugur air mata lelaki itu.
                        Liyana bertambah terkejut dengan apa yang dilihatnya itu. Ternganga sedikit mulutnya dan pantas ditutup kembali. Perjalanannya terhenti. Dua cawan coolblog masih di tangan.
                        “Kenapa pulak dengan pak cik ni? Kenapa dia menangis? Ada apa-apa yang tak kena ke?” ujuar Liyana yang sedikit risau.
                        Langkah disambung kembali. Dia hendak mendapatkan lelaki tua itu atau tidak. Otak mula berfikir. Rasa kasihan tak sudah. Satu keputusan dibuat. Liyana terus mendapatkan lelaki itu. Coolblog yang dibawanya diletakkan di atas kerusi yang berada di situ.
                        “Pak cik.” Sapa Liyana perlahan.
                        Lelaki itu  terus mendongak. Masih menangis. Bingung Liyana dibuatnya.
                        “Anak ni siapa?”
                        “Saya Liyana.”
                        “Kamu buat apa dekat sini?”
                        Liyana tersengih kecil.
                        “Saya ternampak pak cik. Pak cik kenapa ni? Ada masalah ke? Pak cik sakit?”
                        Mata lelaki itu bengkak yang tenggelam dek tangisan  dikeluarkan. Bertambah lebat air mata yang tumpah ke wajah. Kelihatan kemerahan anak mata. Dia buntu. Perlu ke dia meminta belas ihsan anak muda itu?
                        Liyana sedikit gusar ketika itu. Insan di hadapannya itu tidak menjawab akan pertanyaannya. Lelaki itu hanya melihat. Tiada pula tanda-tanda hendak bercakap. Liyana semakin resah.
                        “Kalau pak cik ada masalah, beritahu dekat saya. Manalah tahu saya boleh tolong. Apa yang saya boleh buat untuk pak cik, saya cuba buat yang termampu. Saya takkan kecewakan pak cik.” baik sungguh si Liyana ni. Mesti dia dapat didikan yang sempurna dan baik daripada  ibu bapanya.
                        “Betul anak ni nak tolong pak cik?”
                        “Ya. Saya akan tolong. InsyaAllah.” angguk Liyana tersenyum.
                        “Ini hal besar bukan kecil.”’
                        “Tak  apa. Pak cik cakap aje dekat saya.”
                        “Pak cik perlukan darah.”
                        “Darah?”
                        Lelaki itu mengangguk.
                        Liyana pelik.
                        “Pak cik nak buat apa dengan darah? Saya tak faham.”
                        “Boleh tak anak dermakan darah untuk anak pak cik? Anak pak cik perlukan darah. Dia kemalangan semasa dia nak balik rumah tadi. Dia kehilangan banyak darah. Doktor ada cakap yang dekat hospital ni kekurangan darah. Lagi pun jenis darah yang macam anak pak cik tu susah nak dapat. Pak cik buntu tak tahu nak buat apa lagi.”
                        Liyana terkesima. Kemalangan? Perlukan darah? Dia tertelan sedikit payah.
                        “Pak cik mohon sangat dekat anak. Tolonglah pak cik. Tolonglah anak pak cik. Hanya anaklah harapan pak cik. Anak nak apa saja, pak cik akan bagi asalkan anak sanggup tolong anak  pak cik. Dialah satu-satunya anak pak cik yang ada. Pak cik sayang sangat dekat dia. Tolonglah, Nak.” pinta lelaki berusia itu sedikit lemah.
                        Apa aku nak buat ni? Dah lah aku takut jarum. Seram aku dengan cucuk-cucuk jarum ni. Aduhai! Kes masa aku masuk hospital dulu pun masih melekat dekat otak aku ni. Melalak aku kena suntik jarum. Urm… Pak cik ni harap sangat yang aku dapat tolong dia Macam mana ni. Bisik hati Liyana.
                        Jikalau dia tidak cuba menolongnya, dianggap kejam pula. Nanti rasa kesal tak sudah kalau terjadi apa-apa terhadap anak pak cik itu. Meninggal?  Geleng lagi. Janganlah anak pak cik itu meninggal. Wajah lelaki itu masih di amati. Semakin bertambah rasa kasihannya. Otak ligat memikir sesuatu.
                        Buntu sekejap! Memang otak tak boleh berfikir detik itu.
                        “Tolonglah, Nak. Pak cik tak nak kehilangan anak pak cik. Pak cik sayang sangat dekat dia. Dialah satu-satunya anak pak cik. Hanya dialah harta yang paling berharga untuk pak cik.” Rayu lelaki itu lagi.
                        “Pak cik. Bawa bertenang dulu. Bersabar. Apa kata pak cik bangun dulu dan duduk dekat kerusi ni. Tak elok kalau orang yang lalu lalang tengok pak cik macam ni.” suruh Liyana untuk duduk di kerusi di sebelahnya itu.
                        Lelaki itu terus bangun dengan pimpingan Liyana. Sebaik saja lelaki itu duduk, dia terus duduk di sebelah lelaki berusia itu. Wajah lelaki itu, Liyana lihat lagi.
                        Sekejap! Darah aku dengan anak pak cik ni sama ke? Yakin aje aku  nak tolong anak pak cik ni. Kalau dibuatnya tak sama, macam mana pulak! Buat bagi harapan palsu aje kat pak cik ni. Takkan aku nak tanya pak cik ni pulak anak dia tu darah apa! Pilihan apa lagi yang aku adakan. Urm.. Jarum tajam kalah mata pensil. Seram aku nak tengok jarum tu lagi. Tak apa. Aku kena kuat. Tak boleh lemah. Aku nak tolong orang. Aku akan buat selagi apa yang aku mampu. Tekad hati Liyana.
                        Satu helaan dilepaskan. Liyana cuba tersenyum.
                        “Kalau pak cik tak kisah, saya nak tanya sikit. Boleh?”
                        “Kamu nak tanya apa?”
                        “ Anak pak cik tu jenis darah apa ya? Manalah tahu kalau darah anak pak cik tu tak sama dengan saya. Kalau tak sama, tak dapatlah saya nak tolong. Kalau sama, saya akan tolong anak pak cik tu. Saya janji. Pak cik jangan risau.” ujar Liyana tersenyum.
                        Lelaki itu sudah melihat Liyana. Dia bagai dapat sinar pertolongan daripada insan tersebut. Terukir sedikit senyuman di bibir. Akhirnya Allah mengirim seseorang untuk menolong anaknya. Alhamdulillah.
                        “Betul ni?” soal lelaki itu sedikit tidak percaya.
                        “Betul. Saya tolong  dengan ikhlas. Kerana Allah.” Liyana tersenyum.
                        “Darah A.”
                        “A?”
                        Lelaki itu mengangguk. Liyana tersenyum lebar pula.
                        “Alhamdulillah. Memanglah rezeki pak cik.”
                        “Kenapa?”
                        “Nasib baik jenis darah saya A jugak. Saya akan tolong anak pak cik tu. Apa kata, sekarang ni kita pergi jumpa doktor. Kita cakap dekat dia, yang saya akan dermakan darah untuk anak pak cik. Sekarang ni pak cik ada masalah, saya tolong. Manalah tahu kalau saya ada masalah, pak cik boleh tolong saya pulakkan. Pak cik jangan risau ya.” ujar Liyana dengan tenangnya.
                        Makin melebar senyuman lelaki itu.
                        “Pak cik tak bermimpikan?”
                        “Tak. Pak cik tak bermimpi.”
                        “Betul anak nak tolong anak pak cik? Anak tak berguraukan?”
                        Liyana hanya mengangguk.
                        “Ya Allah, akhirnya aku jumpa juga dengan orang yang sama darah dengan anak aku Ya Allah. Terima kasih, Ya Allah. Aku bersyukur sangat. Ada orang yang sudi tolong anakku. Apa yang Engkau berikan ni pun, sudah memadai untuk anakku. Engkau limpahkanlah gadis ini dengan keberkatanmu Ya Allah.” ucap lelaki itu tanda syukur.
                        Tersentuh hati Liyana melihat reaksi  lelaki berusia itu. Bagai hendak gugur manik jernih di tubir mata. Dia hanya mampu menahan rasa sebak di hati sebaik mungkin. Perasaan seorang ayah bagai dapat dirasai kala itu. Dengan semangat yang kuat, dia tidak mahu lelaki di hadapannya  itu nampak akan jatuhan air matanya nanti.
                        “Sekarang kita masuk dalam. Lagi cepat anak pak cik terima darah, lagi cepat untuk anak pak cik sembuh. Nyawa anak pak cik  penting. Saya tak nak tengok pak cik sedih macam ni lagi. Pak cik mesti sayang sangatkan dekat anak pak cik tu. Jadi, pak cik tak payahlah nak beri apa-apa dekat saya. Saya tolong anak pak cik dengan ikhlas. Hah! Masuk ni dah tiga kali saya cakap. Saya ikhlas.” Sempat pula Liyana  mengusik lelaki itu.
                        Lelaki itu hanya tersenyum lebar.
                        “Pak cik tak tahu nak balas macam mana kebaikan kamu. Pak cik….”
                        Liyana menggeleng.
            “Pak cik tak payah banyak fikir lagi. Ini dah menjadi tanggungjawab saya untuk tolong anak pak cik. Saya tak mintak sebarang apa-apa balasan pun. Dalam agama kita pun, kita  digalakkan tolong menolong sesama kaum. Apa yang saya tolong pak cik ni, biarlah Allah yang membalasnya.” ujar Liyana lagi.
                        Lelaki itu tidak tahu hendak berkata apa lagi. Begitu baik sekali hamba Allah itu. Liyana sudah bangun diikuti lelaki itu.
                        “Jom?” ajak Liyana.
                        “Terima kasih, nak.” ucap lelaki itu ikhlas.
                        “Sama-sama.”
                        “Pak cik kena senyum. Anak pak cik akan kembali seperti biasa. Agaknya kan anak pak cik tu tak sabar nak buat pak cik senyum. Saya tahu perasaan disayangi dan menyayangi tu macam mana. Terlalu indah rasanya sampai susah nak digambarkan. Saya doakan pak cik dan anak pak cik hidup bahagia.”
                        Sejak tadi hanya terbit segaris senyuman saja di bibir lelaki itu. Benar kata anak muda di sisinya. Keindahan itu terlalu sukar hendak digambarkan dan hanya dapat dirasai.
                        Mereka sudah masuk ke bilik rawatan tersebut. Diharapkan pertolongan Liyana tidak menjadi sia-sia. Dia berharap sangat anak pak cik itu cepat sembuh. Biarlah rasa takut terhadap jarum yang tajam itu diletakkan ke tepi. Digagahkan juga dirinya. Nyawa seseorang teramat penting ketika itu.
                        Terkebil-kebil mata Liyana melangkah masuk ke dalam bilik tersebut. Boleh pitam dibuatnya jika asyik terbayangkan mata jarum yang tajam tu.
                        Mengilu!
                        Satu helaan dilepaskan perlahan. Di harapkan pertolongannya diberkati oleh Allah.
                        Ya Allah, Engkau lancarkanlah urusan ini. Kau bantulah hambamu ini untuk membantu pak cik ni. Kau berikanlah  yang terbaik untuk pak cik ni dan anaknya. Berikanlah kegembiraan kepada mereka kembali. Hanya itu yang hambaMu ini mampu minta. Kebahagiaan pak cik ni, kebahagiaan aku juga. Pinta Liyana dalam hati.
                        Liyana tertunduk dalam perjalanannya.
                        Gusar!

                        Jarum! Kau jangan degil sangat ya! Kau cucuk aku tu lembut-lembut sikit! Jangan nak ganas sangat! Walaupun kau kecik, aku besar, kau memang boleh buat aku pengsan! Fobia! Ingat tau! Jangan nak kasar-kasar dengan aku. Tak pasal-pasal aku melalak pulak nanti! Kantoi pulak depan pak cik ni yang aku takut jarum. Kau kan baik! Tolong aku ya! Sempat pula Liyana mengomel dalam hatinya. Masuk dengan penuh debaran.

No comments: