Monday, August 6, 2012

Bab 4 - Sepet Jodohku?




                        “Assalamualaikum..” Ujar Edryka sambil tangannya mengetuk pintu rumahnya.
                        Seorang pembantu rumah Indonesia yang digelar bibik oleh keluarga Edryka menuju ke pintu untuk melihat siapa yang memberi salam  lalu dibuka pintunya.
                        “Waalaikumussalam. Oh Non. Jemput masuk.” Jawab bibik tersenyum. 
                         Edryka tersenyum melihat bibiknya itu.
                         “Bik, Papa mana?” Tanya Edryka.
                          “Oh, tuan di atas sedang menonton televisyen. Biasalah kalau waktu begini, tuan tonton di atas. Apa itu. Ah.... yang ada banyak binatang tu. Urm.. Gekrapik.” Jawab bibik sambil garu kepalanya yang tidak gatal.
                        “Bik, bukan begitu. Bukan gekrapik tapi National Geographic lah.”balas Edryka tersenyum lagi.
                        “Tak kisahlah Non. Gekrapik ke, apa kek, itu cerita ada banyak binatang. Seram bibik tengok. Oh Non. Mahu bibik buatkan air? Milo?” soal bibik.
                        “Tak pa, bik. Saya mahu pergi  dekat papa dulu. Saya naik atas dulu ya.” pinta Edryka.
                        “Okaylah, Non.” hanya mengangguk.
                          Edryka berlalu dari situ dengan senyuman yang menghiasi wajahnya. Geleng perlahan kepalanya dengan gelagat orang gajinya itu. Dari moodnya yang suram terus saja ceria. Langkahnya diatur macam pencuri je. Terhinjut-hinjut. Apa lagi nak beri kejutan dekat papa dia lah tu. Anak tangga mula didakinya.
                        Bahagian dalaman rumahnya memanglah  teramat cantik. Rekaan yang dibuat menyerlahkan lagi bahagian dalaman rumahnya itu. Kelihatan tampak mewah. Dinding rumahnya berwarna coklat cair lembut. Kiranya langsir, sofa, permaidani dan segala perhiasan berwarna sedemikian. kelihatan tenang persekitarannya. Ini semua cita rasa isteri Datuk Sazali, iaitu Datin Azizah. Isterinya itu memang berbakat dalam hiasan bahagian dalaman rumah.
                        “ Hai, pa!” Sergah Edryka mengejutkan papanya. Papanya dipeluk dari belakang.
                        Kecut perut Datuk Sazali dibuatnya. Berderau darah. Tarik nafas panjang lagi.
                        “Bertuah punya anak! Bukannya nak bagi salam dulu, ini main sergah je.Terkejut papa. Anak papa ni suka sangat buat macam ni kan! Kalau dah suka menerjah sangat,  jadilah wartawan sana. Ganti Kiah propa Tv9 tu.” Ujar Datuk Sazali. Dadanya diurut perlahan.
                        Tersengih Edryka. Pelukannya makin erat. Pipi papanya dicium.
                        “Kalau papa ada sakit jantung, itu hah hospital yang papa kena duduk. Silap-silap kalau umur papa tak panjang, Ryka kena tempah kubur  untuk papa.” Sambungnya lagi.
                        Edryka sudah mula menunjukkan muka muramnya. Dia seakan tidak menyukai dengan kata papanya itu. Pelukannya direnggangkan.
                        “Apa papa ni! Janganlah cakap macam tu! Suka sangat buat Ryka sedih. Ini yang Ryka tak suka ni. Lagipun Ryka nak bagi papa ceria je. Kan papa penat. Siang papa kerja. Takkan itu pun tak boleh.” monyok habis muka tu.
                        Datuk sazali perasan akan perubahan riak wajah anak bongsunya itu. Sekali sekala kenakan anaknya itu, terhibur juga hati tuanya. Dia tersenyum. Nampak sangat sikap manja si Edryka ni. Nak curi perhatian lebih.
                        Dekat siapa lagi hendak menumpahkan kasih sayang, kalau bukan anak bongsunya itu. Kalau hendak mengharapkan anaknya yang lain, semua sibuk belajar. Bukannya dekat. Jauh di perantauan sana. Anak lelaki pertamanya sedang melanjutkan pelajaran di London manakala anak perempuan keduanya sedang melanjutkan pelajaran di America.
                        “Ish! Anak papa ni, tak cantiklah  buat muka macam ni! Tak comel. Nanti cepat tua! Dah ada kedut-kedut dekat muka tu. Cuba senyum sikit. Papa tak nampak pun pipi tembam anak papa ni. Tu hah, ada apa pulak kat pipi dia tu! Taik cicak ke apa tu! Hitam putih je.” usik Datuk Sazali tersenyum.
                        Bahu papanya dipukul lembut lalu tersenyum sedikit. Pipinya disapu sikit.
                        “Apa papa ni! Mana ada taik cicak! Pipi papa tu yang ada taik cicak.”
                        “Dekat pipi papa ni tahi lalat bukan taik cicak. Hah! Inilah anak papa. Yang cantik. Yang comel. Tersenyum jek. Okay. Papa minta maaf cakap macam tu tadi kat Ryka.” Ujar Datuk sazali dengan sedikit usikan kepada Edryka.
                        Edryka tersenyum lebar. Air mata yang gugur setitis disekanya.
                        “Tapi lain kali jangan buat macam ni lagi. Kalau Ryka selalu buat papa macam ni, boleh kena heart attack tau tak! Papa naklah juga tengok anak papa yang comel ni bersuami. Berkahwin. Papa naklah juga main dengan cucu. Kalau cucu papa tu perempuan, mesti dia comel macam mama dia. Ada pipi tembam. Mata bulat. Cantik.” puji melambung terhadap anak bongsunya itu. Teramat pastilah si Edryka tersenyum lebar. Senyum sampai ke telinga.
                        “Apa papa merepek ni! Calon pun tak ada lagi. Siapalah nak dekat Ryka ni. Ryka ni belajar lagi. Tak naklah kahwin! Ryka nak enjoy dulu. Lagi pun Ryka tak puas lagi nak bermanja dengan papa. Nanti kalau Ryka dah kahwin, tak dapat nak bermanja dengan papa lagi. Betul tak?” balas Edryka tersenyum sambil peluk leher papanya itu.
                        Kata papanya mengembalikan keceriaan di mukanya. Edryka sememangnya amat  rapat dengan papanya.
                        “Kalau tak dapat bermanja dengan papa, suami Ryka kan ada. Boleh bermanja dengan dia. Kalau dapat suami yang loving, best tau! Mesti Ryka akan rasa diri tu macam puteri raja. Dapat layanan tu yang terbaik punya. Nanti dah kahwin tahulah apa maksud papa ni.”
                        Bahu papanya dipukul lagi.
                        “Papa ni! Jangan merepeklah! Ryka nak papa jugak!” balas Edryka dengan muka tiga posennya.
                        “Lagi satu, kalau nak kahwin tu tak tahu bila. Mungkin esok ke, lusa ke, kita mana tahukan. Papa terima je, kalau itu dah jodoh Ryka. Lagi pun tak salahkan kalau berkahwin masa belajar ni. Apa orang kata, kalau berkahwin masa belajar ni, memang best. Seronok! Lelaki tu hak milik kita sorang je. Hak milik yang sah. Ada orang jaga kita.
                        Manalah tahu, esok ada lelaki handsome dekat Universiti tu suka dekat anak papa ni. Alih-alih dia ajak Ryka jadi makwa dia. Macam mana? Kalau betul apa yang papa cakap ni, Ryka nak kata apa?” duga Datuk Sazali.
                        “Entah.” Ringkas Edryka menjawabnya.
                        “Entah pulak dijawabnya. Nanti kalau dah tahu rasa cinta tu macam mana jangan nak tepis pulak. Mesti tak boleh nak tepis cinta tu. Kalaulah cinta tu dah macam lelaki Korea, papa yakin sangat anak papa ni tak boleh nak tepis cinta tu. Dia asyik datang kat kita je.
                        Apa yang papa tahu, aura cinta Korea ni lain sikit. Lelaki korea kan romantik orangnya. Nanti ada je idea dia nak tackle kita. Mula-mula tu mungkin kita akan rasa benci, tak suka  tapi dah lama-lama nanti, dalam hati tu berbunga je. Nak tau sebabnya apa? Sebabnya lelaki macam tu susah sangat nak dapat kat dunia ni. Kalau sekali dah dapat, tak tidur malam dibuatnya. Lelaki edisi terhad gitu.” panjang pulak si papa ni bercakap tentang cinta. Hehe. Tersenyum.
                        “Yelah tu papa. Lelaki Korea ke, Malaysia ke, apa ke, itu semua lambat lagi. Buat masa ni dalam hidup Ryka tak ada masa nak bercinta cintun. Nak kejar cita-cita dulu. Lepas tu baru fikir pasal cinta tu semua.” jawab Edryka.
                        “Papa Cuma nak pesan, jangan cuba nak mengelak kalau dah ada cinta tu depan mata. Ingat! Setiap hari dia akan datang dalam hidup kita! Dia akan ketuk pintu hati Ryka! Kalau dah jumpa jodoh awal, apa salahnya kan! Terima je. Jangan nak tebal sangat muka tu.” tersenyum lagi Datuk Sazali. Sporting habis si papa ni! Sokong habis dalam bab-bab cinta ni! Hehe.
                        Bayangan si mamat mata sepet terjah ke dalam fikirannya. Apa yang dilihat petang tadi merasuk dalam mindanya.
                        ‘Apasal pulak mamat ni datang dalam otak aku ni! Ingat kau kacak sangat ke apa petang tadi tu! Huh! Mamat buat pizza tu lagi kacak dari kau! Tersenyum macam nangka busuk je! Ingat aku melting ke dengan senyum kau tu! Jangan mimpilah! Confirm muka tu penuh touch up dengan make up. Yelah, lelaki Korea kan macam plastik. Licin je muka tu! Kalah muka perempuan. Mentang-mentang papa cakap pasal lelaki Korea, tiba-tiba je dia nak muncul. Ada ke aku bagi kad jemputan dekat kau untuk datang dalam otak aku ni! Tetamu tak diundang! Macam udang!’ getus hatinya. Geleng perlahan kepala Edryka. Buang masa aku je! Papanya dilihat kembali.
                        “Okay Pa. Back to our early topic. Ryka janji, Ryka takkan sergah papa dan terkejutkan papa lagi. Ryka sayang papa tau.” Ujar Edryka sambil memeluk badan Datuk Sazali. Beginilah keakraban Edryka terhadap papanya.
                        “ Papa,dah makan?” Soal Edryka.
                        Datuk sazali tersenyum melihat anak bongsunya itu kembali ceria.
                        “Belum lagi. Papa tunggu Ryka balik la.” Jawab Datuk Sazali.
                        “Okay. Papa tunggu Ryka sekejap. Ryka nak pergi mandi dulu. Badan Ryka ni minyak wangi dah mula menebal sepuluh inci. Wangi tak? Heee....” Ujar Edryka dengan tersengihnya.
                        “Patutlah papa bau semacam je. Macam orang tak mandi setahun. Anak papa belum mandi lagi rupanya.” Usik Datuk Sazali dengan ketawanya.
                        “Nanti Ryka pakai minyak wangi SimplySiti tu sebotol. Biar hidung papa tu tersumbat.”
                        Edryka hanya tersenyum lalu berlalu ke biliknya dan meninggalkan papanya di ruang tamu atas. Kelibat Edryka hilang dari pandangan Datuk sazali.
                        Datuk sazali hanya tersenyum dan menggeleng  melihat gelagat anak bongsunya itu. Sesungguhnya, Edryka merawat segala kedukaan di dalam hatinya dan memberi kegembiraan dalam dirinya sementara anak pertama dan keduanya  tiada di sisinya.



                        Jam menunjukkan 8.30 malam. Selesai sahaja Edryka bermakan malam dengan papanya lalu Edryka memasuki ke biliknya. Dirinya berasa penat setelah menjalani kehidupan sehariannya. Koridor bilik ditujunya dan duduk di atas kerusi yang berserta meja yang berada di situ. Angin malam yang sejuk tersepoi-sepoi bahasa melanggari badan. Berasa tenang ketika itu.
                        ‘Lily. Macam mana keadaan dia sekarang ni? Dia masih marah dekat aku lagi ke?’ monolog hatinya. Edryka termenung seketika.
                        Satu keluhan dilepaskan.
                        ‘Kalau mamat tu tak muncul masa tu, ini semua takkan jadi. Kau memang gila! Boleh pulak kau buat perangai romeo kau tu! Aku malu tahu tak! Itu semua kerja gila! Eeii!!! Nak melututlah konon! Perasan diri tu putera rajalah tu! Dia ingat aku terharu? Huh!  Jangan haraplah! Terjunlah kau kat dekat tasik Putrajaya tu!’
                        Edryka menggeleng.
                        ‘Tak! Tak! Itu semua bukan salah aku! Lainlah kalau aku yang mintak semua ni. Aku tak salah! Buat apa aku nak takut dengan semua ni! Lily mesti tak marah dekat aku. Ya! Dia mesti tak marah dekat aku!’ sambung monolognya lagi. Mengangguk perlahan.
                        Edryka bingkas bangun dari tempat duduknya dan masuk ke bilik dan menuju ke meja belajarnya untuk mendapatkan telefon bimbitnya. Edryka mencari nama kawan baiknya dan terus  menelefon kawannya itu.
                        Kedengaran caller ringtone lagu Alyah-Kisah Hati. Meruntun hati apabila mendengar lagu tu. Lirik lagunya yang sedang didengarinya seakan kena dengan keadaan kawannya itu. Adakah kawannya itu sengaja memasang lagu tersebut?
                        “Hello..” kedengaran suara Lily di sebalik telefon.
                        Lamunan Edryka pantas hilang sebaik sahaja kedengaran suara kawannya itu.
                        “Hai, Ly. Kau buat apa?”Tanya Edryka sedikit gugup.
                        Kedengaran suara Lily seperti kebiasaannya. Edryka pelik.
                        “Aku tengah online ni.” Jawab Lily. Kebingungan Edryka semakin bertambah dengan kata rakannya itu.
                        ‘Dia tak marah dekat aku ke pasal siang tadi? Masa dia balik tadi pun, aku dah dapat agak. Muka ketat semacam je. Mesti dia bengang dan marah dekat aku.’ getus hati Edryka.
                        “Ada apa telefon aku malam-malam ni? Nak chatting dengan aku ke?  Jomlah!” Pelawa Lily tersenyum. Anak matanya menghadap ke skrin laptop dihadapannya.
                        ‘Aku mesti kena tanya jugak! Aku kena tahu!’ getus hati Edryka lagi.
                        Edryka meneruskan niatnya untuk bertanya kepada Lily tentang kejadian petang tadi.
                        “Uurrmm…Kau okay tak? Kau tak marah ke dekat aku pasal mamat sepet tu?” Soal Edryka sedikit teragak-agak.
                        Lily perasan akan perubahan suara Edryka yang kelihatan serba salah.
                        “Eh, Ryka, aku okaylah. Kau jangan nak fikir bukan-bukan. Aku tak marah pun dekat kau. Tak ada sebab aku nak marah dekat kau. Lagipun itu semua bukan salah kau. Kalau aku jadi kau pun, aku buat hal yang sama.” Balas Lily.
                        “Betul ke ni? Aku bukannya apa. Kau kan suka si mamat sepet tu.” ujar Edryka.
                        “Tentang Rain tu aku tak kisah. Aku rasa mamat tu suka dekat kaulah  Ryka. Kalau dia suka aku, bunga tu mesti dia dah bagi kat aku. Jadi maknanya bunga tu dia bagi dekat kau. Dia suka dekat kau.”
                        “Arh kau ni! Jangan nak merepeklah! Tak ada masa aku nak fikir pasal cinta ni! Kalau kau nak tahu, apa yang terjadi hari ni semuanya bala. Ye lah. Kalau mamat sepet tu tak muncul hari ni, semua ni takkan terjadi. Hura-hara jadinya!“ bela Edryka.
                        Lily mengeluh. Dia sudah bersandar di kerusinya.
                        “Kau jangan nak mengelak kalau dia tu cinta kau. Mungkin semua ni rahsia Allah kan. Allah kirimkan dia untuk datang dalam hidup kau. Kalau dah memang ditakdirkan dia tu cinta kau, kau larilah ke mana pun, Ke hujung dunia sekali pun, dia tetap akan ada kat sisi kau. Dia tetap kejar cinta dia. Percayalah.
                        Lagi satu, macamlah kau tak tahu  apa maksudnya kalau lelaki bagi bunga dekat perempuan. Takkan niat tu nak berkawan je. Impossible! Kalau nak berkawan, selain bunga boleh bagi. Kau fikirlah Ryka. Cakap aku ni bukan cakap kosong. Bunga tu lambang cinta dia. Tujuan dia bagi bunga dekat kau pun supaya kau faham isi hati dia.” Sambung Lily. Namun hati Lily berasa pedihnya apabila untuk mengatakannya.
                        Edryka terdiam apabila Lily berkata sedemikian. Ada betul juga kata kawannya itu.
                        ‘Kalau kawan takkan nak bagi bunga. Ish! Takkanlah mamat tu suka dekat aku! Eeii! Tak nak aku mamat mata sepet tu! Mata tu kuyu je! Macam orang baru bangun tidur.’ geleng perlahan kepalanya.
                        “Eh tak da maknanya. Mengarut je kau ni. Forget it!” Dalih Edryka.
                        Lily hanya menggeleng dengan kata rakannya itu.
                      “Kau jangan Ryka. Nanti kalau kau dah sangkut dengan mamat tu, kau tak tertepis nak halangnya. Aku tengok mamat tu ikhlas suka kat kau. Lagi pun apa kurangnya dia. Kalau kau setakat nak cakap mata dia sepet, tak ada masalahnya. Sepet dia pun, handsome jugak dia. Aku yang tengok dia pun dah cair, apatah lagi perempuan lain. Mustahillah dalam hati kau tu tak ada secuit pun rasa suka kat dia.” Luah Lily.
                        Walaupun baru sahaja mengenali Edryka, Lily dapat merasakan Edryka menyukai akan mamat korea tersebut. Hati sesama perempuan jelas dapat difahami.
                      “Sepet tetap sepet. Taste aku bukan lelaki mata sepet. Kalau dia suka dekat aku pun, pergi jalanlah dengan cinta dia tu. Dia tu dah sepet jadi sesuai dengan perempuan mata sepet je. Dekat negara dia pun ramai lagi perempuan cantik dekat sana. Cun melecun lagi. Dah kau jangan nak merepek meraban lagi.
                        Okaylah, tujuan aku call kau ni pun aku nak minta maaf   dekat kau  sebab aku rasa serba salah sangat dekat kau. Aku tak sangka mamat tu buat perkara bodoh macam tu.” Balas Edryka.
                        Lily terdiam.
                        ‘Sampai bilalah kau nak menafikan perasaan kau tu Ryka. Kau akan tewas jugak nanti.’ bisik hati Lily.
                        “Okaylah Ryka. Aku nak terkucil ni. Jumpa esok. Selamat malam.” Talian telefon dimatikan.
                        Edryka akur dengan kehendak  rakannya itu.
                        “Tak menyempat aku nak say night. Laju jek tutup telefon dia tu!”ujar Edryka perlahan.
                        Bahu katilnya menjadi tempat sandarannya. Bayangan Rain mula menerjah masuk ke fikirannya.
                        ‘Kenapa hati aku ni tak boleh nak marah  dan benci dia  setelah apa yang dia dah buat dekat aku? Takkan aku suka dengan apa yang dia dah buat tu?  Tak! Aku tak suka!  Ini semua mengarut. Ini semua tak masuk akal. Malu aku dibuatnya tadi!’ desis hatinya.
                        Lantas Edryka teringat akan kejadian  petang tadi. Mamat mata sepet  itu memberinya sekuntum bunga mawar putih. Lalu, Edryka mendapatkan di dalam begnya. Ternyata bunga itu masih berada dalam keadaan baik. Hatinya sedikit tenang bila ternampak bunga tersebut.
                        ‘Kenapa aku tak boleh nak buang bunga ni! Aku tak sampai hati nak buang bunga secantik ni.’ bunga tersebut dicium. Memang wangi.
                        Edryka termenung seketika. Kenapa mamat ni buat semua ni? Apa yang aku rasa sekarang ni? Tak mungkin ia adalah...............
                        Kedengaran bunyi kereta Nissan Teanna memasuki di perkarangan rumahnya. Siapa lagi kalau bukan Datin Azizah, isteri Datuk Sazali merangkap mama Edryka. Kebiasaannya pada waktu sebegini, Datin Azizah baru sahaja selesai mesyuarat  dengan kawan-kawannya yang membincangkan pembukaan perniagaan spa mereka ataupun untuk melepaskan rindu dengan kawan-kawannya.
                        Biasalah kalau orang perempuan sudah jumpa teman sekaumnya, mesti lama jumpanya. Berbual je sampai mulut tu tak penat.
                        Bunyi kereta mamanya itu, membantutkan lamunannya terhadap mamat sepet itu. Lalu Edryka membetulkan bantalnya dan menarik selimutnya. Semoga tidurnya diulik mimpi yang indah dan dapat melupakan perkara yang di luar jangkaan apa yang berlaku siang tadi.
                        Seorang lelaki bernama Rain kacukan Korea-Malaysia sudah mula muncul dalam hidup Edryka. Apakah tujuan lelaki kacukan tersebut muncul dalam hidupnya? Siapakah dia?

No comments: