Wednesday, October 8, 2014

Cinta Nakal - 4

“Awak…” panggil Zahrah lembut.
                        Faizul masih buat tahi mata. Lena betul tidurnya. Mentang-mentanglah rumah di tengah-tengah sawah, angin banyak, pangkin bawah pokok, sedap aje dia buat tahi mata. Disebabkan lelaki itulah, dia kena membebel dengan ibu. Nak berehat pun tak senang.
                        Zahrah sudah menggoyangkan kaki Faizul.
                        “Awak… bangunlah… Janganlah nak tidur aje.”
                        Kelopak mata Faizul mula bergerak. Ada sajalah yang menganggu dia tidur. Tadi buah mempelam jatuh, ini pula macam ada orang menggoyangkan kaki.
                        “Bangunlah…”
                        “Ada apa? Saya nak tidurlah.”
                        “Bangun ajelah. Ada hal sikit nak cakap.”
                        Terkebil-kebil Faizul memandang Zahrah. Sempat lagi dia  menggosok mata. Dia terus bangun. Masih mamai lagi. Tersengguk-sengguk pula. Walaupun dalam keadaan begitu, kesegakan lelaki itu masih terserlah. Rambut yang sedikit kusut masai itu, menampakkan lagi kecomelan lelaki itu. Macam budak kecil baru bangun tidur aje. Zahrah cepat-cepat mengusir satu perasaan yang bertandang dalam dirinya.
                        “Sedar ke tak ni?” soal Zahrah.
                        Faizul hanya mengangguk lemah. Mata masih berat. Rasa mengantuk tak hilang lagi. Memanglah teramat seronok tidur di pangkin. Sejuk aje badan disapa oleh sang angin. Rasa macam tak nak bangun aje.
                        “I need your help. Your energy.”
                        “Tolong?”
                        “Yelah.”
                        “Apa dia?”
                        Faizul mula bersila pula. Belum sempat Zahrah hendak menyambung kata, Faizul mendahului lagi. “Hah!”
                        Terkejut Zahrah dibuatnya. Suka sangat hendak buat segmen mengejut. Zahrah mula mengurut dada. Sabar ajelah dia dengan si Faizul. Kecil besar aje dia tengok suami bertuah tu.
                        “Kenapa pulak ni?”
                        Faizul tersenyum lebar. Zahrah yang melihatnya sudah pelik. Tersenyum pula si Faizul ni. Dah tak betul agaknya. Tiba-tiba aje nak tersenyum.
                        “Saya tahu.”
                        “Awak tahu apa?”
                        “Awak nak ni kan….” Faizul terus menunjukkan pipi kanannya.
                        Terus membulat mata Zahrah. Dia menolak perlahan muka lelaki itu. Hal itu saja yang lelaki itu fikir. Tak ada hal lain ke  apa yang nak fikir. Geram pula hati. Faizul masih tersenyum. Nampak sangat muka si Zahrah yang menahan malu.
                        “Awak nak saya kiss awak kan? Ala.. Boleh aje. I’m ready. Anytime.” Dikenyitkan mata kirinya. Lain macam aje senyum si Faizul ni. Senyum nakal namanya tu.
                        “Eeii!! Awak jangan nak perasan. Tak  ada maknanya. Lebih baik saya cium kucing kelabu tadi tu dari saya cium awak. Eerrgghh!!”
                        “Okay. Kucing pun kucinglah. Okay juga.”
                        Zahrah diam.
                        “Kalau awak cium kucing tu, itu bermakna awak cium saya juga. Tadi saya cium kucing tu.  My kiss ada pada kucing tu. My kiss cium awak.”
                        “Tak kelakar!”
                        “Kelakar!”
                        “Awak peserta raja lawak yang pertama tersingkir.”
                        “Ceh! Yang pertama? Tak support suami betul!”
                        “Tak kelakar, buat apa nak sokong. Buang masa aje.”
                        “Okay.” Merajuk. Mulalah tarik muka.
                        Zahrah mengherot senyum nipis melihat muka merajuk si Faizul. Comel betul! Macam budak kecil tak  dapat gula-gula aje. Senyum terus mati. Dia tidak mahu Faizul tahu dia senyum. Kalau tahu, nampak sangat dia menggedik.
                        “Stopped!”
                        “Kiss?”
                        Kedua-dua kening Faizul turun naik. Dia menggaris senyuman kembali. Zahrah tak tahu nak cakap apa lagi. Ingatkan merajuk tu nak lama-lama tapi sekejap aje. Hampeh betul! Dia menggeleng perlahan. Faizul mengesot ke hadapan. Malulah tu agaknya isteri dia. Hilang sudah rasa mengantuk dia dek usikannya terhadap Zahrah. Suka sangat dia melihat muka malu si Zahrah. Merah kemerahan muka isterinya. Rasa hendak peluk aje. Kalau peluk tak nak lepas.
                        “We go back to our topic. Boleh?”
                        Rasa sebal masih ada. Tahan sajalah si Zahrah.
                        “Okay.”
                        “Bukan saya yang nak minta tolong dekat awak tapi ibu. Dia yang nak minta tolong dekat awak. Dia cari menantu dia ni tadi tapi tak jumpa. Anak dia ni jugalah kena cari menantu dia ni.”
                        “Menantu dia, suami awak.”
                        “Stop! Tak kelakar.”
                        “Okay.” Malas nak cakap lebih-lebih. Nak mengusik pun tak boleh.
                        “Boleh ke tak ni nak minta tolong?”
                        “Kena buat apa?”
                        “Dia suruh awak kait kelapa. Pokok dekat depan rumah tu. Dia nak masak. Kalau tak masak, pagi raya nanti tak makan.” Tunjuk Zarrah ke hadapan rumah.
                        “Okay. Sekarang ke?”
                        Terus terbuntang besar mata si Zahrah. Okay? Tak terkejut ke? Biar betul lelaki ni? Tak rasa takut ke apa. Sudahlah tak pernah mengait kelapa. Sikit pun tak ada rasa gentar. Kalau buah kelapa jatuh atas kepala baru tahu. Koma berbulan-bulan. Tak pasal-pasal dia menjadi janda kesepian. Ceh! Jandalah sangatkan. Rindu cakap rindu Zahrah oi. Dia mula menggaru kepala. Suaminya pandai ke nak mengait kelapa? Masih pelik.
                        “Okay awak cakap?”
                        “Habis tu awak nak suruh saya cakap apa. Tak okay? Macam tu? Atau awak ada jawapan cadangan untuk saya?” balas Faizul bersahaja.
                        Zahrah menjeling geram. Ada aje jawapan yang keluar dari mulut lelaki itu. Jawapannya semua menyakitkan hati.
                        “Tak takut?”
                        “Buat apa nak takut. Kait kelapa ajekan.”
                        “Poyo!”
                        “Cakap saya poyo pulak!”
                        “Awak pandai ke nak mengait buah kelapa tu?”
                        Faizul masih tersenyum.
                        “Entah. Agak-agak awak?”
                        “Entah awak cakap? Awak ni memang dah gila.”
                        “Gila pun saya ni suami awak. A handsome man.” Tersenyum lebar.
                        “Handsome lah sangat! Perasan! Mestilah awak tak pandai. You city boy. Mana tahu buat kerja mengait tu.
                        “Kalau saya boleh kait awak dulu, kenapa pulak saya tak boleh nak kait kelapa tu? Itu kerja senang ajelah.”
                        “Awak samakan saya dengan kelapa tu?”
                        Zahrah bercekak pinggang pula. Geram! Rasa nak diketuk aje kepala si suami bertuah itu. “Melampau betul!”
                        Faizul terketawa kecil.
                        “Ketawa pulak! Awak ni memang nak kenakan dengan saya?”
                        “Jangan pandang sebelah mata dekat suami awak ni. Wait and see.”
                        Seliparnya mula disarung kembali. Faizul menuju ke hadapan rumah. Zahrah rasa tidak percaya. Lelaki itu beriak tenang aje. Langsung tak  ada sedikit pun rasa gentar yang dirasai. Risau pula Zahrah dibuatnya. Jangan-jangan si Faizul berlagak pandai. Bukannya boleh percaya sangat lelaki itu. Buat ikut suka aje. Dia mengikuti jejak Faizul.
                        “Awak tengok tau!”
                        “Buah kelapa tu jatuh atau tak.”
                        “Mesti jatuh.”
                        “Berlagak tu simpan sikit dalam kocek tu. Jangan nak tunjuk sangat!”
                        “Buah kelapa dah jatuh nanti, saya keluarkan berlagak saya tu.”
                        Faizul tersenyum lebar. Dia sudah bersedia hendak mengait buah kelapa. Tinggi betul pokoknya. Zahrah tetap rasa ngeri. Takut buah kelapa tu nanti jatuh atas kepala atau di kaki. Rasa sakit tak hingat. Demam sebulan dibuatnya. Dia sempat membayangkan lagi macam mana bunyi buah durian jatuh dari atas pokok. Kuat bunyinya jatuh ke tanah. Itu baru buah durian, belum lagi buah kelapa. Ngeri!
                        Selepas beberapa minit, gugur dua buah biji kelapa ke tanah.
                        Ppuukk!!
                        Ppuukk!!
                        Tak percaya. Tidak berkelip mata Zahrah melihat buah kelapa itu jatuh lalu dia menjatuhkan pandangan ke muka Faizul. Faizul pula sudah memeluk batang pengait. Dia tersenyum lebar memandang Zahrah. Kedua-dua keningnya turun naik. Baru isterinya tahu yang dia serba boleh. Bukan nak belagak tapi menunjukkan kebolehan.
                        “I’m not great?”
                        “Awak rasa berlagak saya tadi boleh dikeluarkan tak?” perli pula.
                        Zahrah diam. Tak tahu nak cakap apa. Masih rasa terkejut. Buah kelapa itu jatuh? Tak  ada monyetkan atas pokok tu? Macam tak percaya aje si Faizul dapat mengait buah kelapa. Pelik betul! Mana lelaki itu belajar? Takkan pernah buat kut selama ni? Soalnya sendirian.
                        “Jangan ingat lelaki bandar tak tahu nak buat kerja semua ni. Cuma malas aje nak tunjukkan. Bukan nak riak tapi ingin memberitahu. Jadi, saya tak riakkan?”
                        Zahrah cuba berlagak tenang. Muka dia pula kena basuh dengan kata-kata lelaki itu. Menyakitkan hati betul.
                        “Hah! Jangan lupa bagi kelapa tu dekat ibu.”
                        “Takkan tak  ada hadiah kut.”
                        “Hadiah?”
                        “Yalah. Dapat peluk awak pun dah cukup.”
                        “Malas nak layan.”
                        “Alaaa…”
                        “Peluklah pokok kelapa tu.”
                        “Nanti saya nak tau! Jangan lupa pulak. Nak peluk ketat-ketat.”
                        Faizul masih tersenyum. Zahrah terus meluru pergi dari situ. Merah padam mukanya. Faizul hanya menggeleng sahaja melihat keletah Zahrah. Ada sahaja keletah perempuan itu yang  berjaya menggeletek pintu hatinya. Dia terus mengambil buah kelapa itu dan beredar dari situ. Dia memang tak sangka setelah sekian lama tak mengait kelapa, detik itu dia mengait kelapa lagi. Nasib baik dia tak rasa kekok tadi.
                        Tubuh Zahrah bersandar di sebalik pintu. Faizul berlagak tenang saja. Dia mengukir senyum nipis. Mesin parut kelapa dilihat oleh mereka berdua. Faizul pandai memarut kelapa?
                        “Kalau saya pandai kait kelapa, saya pun pandai parut kelapa.”
                        “Jangan pandai cakap aje. Buat! Baru saya percaya.”
                        “Nanti saya nak peluk tau!”
                        Gulp!
                        Zahrah buat-buat tidak dengar. Bunyi bising mula mengetuk gegendang telinga. Faizul khusyuk memarut kelapa. Kuat betul bunyi mesin tersebut. Sejak tadi Zahrah asyik saja  memerhati wajah Faizul. Lelaki itu kelihatan tenang saja. Dia memang benar-benar tidak percaya apa yang sedang dilihatnya itu.
                        Pandai kait kelapa?
                        Pandai parut kelapa?
                        Memang tak boleh nak percaya.
                        Lelaki bandar moden kut.



                        Sedap betul angin menyapa badan. Faizul berdiri di tepi bendang. Anak mata menikmati keluasan bendang sawah padi yang menghijau. Memang dia berasa tenang ketika itu. Walaupun cuaca ketika itu panas, panasnya tak terasa sangat. Faizul berada di bawah payungan sebuah pokok. Pokok apa pun dia sendiri tidak tahu. Pokok mempelam agaknya.
                        Muka Faizul masih dibasahi dengan peluh.
                        “Nah.” Hulur Zahrah sehelai tuala kecil kepada Faizul dari arah belakang.
                        Faizul melihat tuala tersebut. Dia tidak ambil malah dia menoleh badannya ke belakang.
                        “Untuk saya?”
                        “Taklah. Untuk orang-orang yang ada dekat tengah sawah tu.”
                        “Bila saya boleh peluk?”
                        “Tak  ada hal lain ya awak nak fikir?”
                        “Selagi tak  dapat, saya asyik teringat aje.”
                        “Tukar topik.”
                        Faizul tersenyum nipis lalu mengambil tuala kecil itu. Dia mula mengelap dahi dan leher yang dibasahi peluh. Rasa lega sikit. Kuranglah rasa melekit. Angin menderu lagi. Zahrah masih memerhati Faizul. Kadang-kadang dia merasakan lelaki itu lucu pula. Peluk? Nak kata romantik? Bibir mula menguntum senyum sekejap.
                        “Terima kasih.”
                        “Sama-sama.”
                        Faizul mengelap lagi peluh yang bertapa di muka. Tak nak ada setitis peluh pun. Terasa ringan mukanya. Bertambah rasa sejuk angin yang merempuh muka. Zahrah mula tertunduk. Dia macam serba tak kena dan mula bermain-main dengan jari-jemari. Tingkah Faizul yang masih mengelap peluh, dia perasan tingkah Zahrah. Dia mula berasa pelik. Pandangan mata jatuh ke muka isterinya.
                        “Awak dah kenapa ni?” soal Faizul.
                        Diam.
                        “Kalau awak ada masalah, beritahulah  dekat saya. Mungkin saya boleh tolong.”
                        “Urm…”
                        Faizul menapak selangkah dan memegang erat tangan Zahrah. Zahrah tergamam. Dia melihat tangannya yang dipegang oleh lelaki itu. Hendak tarik tapi tak boleh. Tak sampai hati pula.
                        “Just tell me what you want to say.”
                        Zahrah mula mendongak.
                        “Betul ni?”
                        Faizul mengangguk.
                        “Awak tak kisah?”
                        “Tak. Saya akan dengar apa saja yang isteri saya nak cakapkan. You are my interests. My shoulder has always been a place of shade and discharges  to you, dear.”
                        Dear?
                        Zahrah mahu pengsan. Bukan kerana rasa menyampah tapi suka. Sayang? Ya! Dia memang sayang terhadap lelaki itu.
                        “Macam mana ya awak pandai kait kelapa tadi? Parut kelapa pun awak pandai.”
                        Faizul terus terketawa. Bukan ketawa besar tapi ketawa kecil aje. Ingatkan hal apalah yang hendak ditanya oleh isterinya. Reaksi muka macam hendak bertanyakan hal serius saja. Rupa-rupanya pasal buah kelapa. Kait dan parut kelapa.
                        “Ish! Ketawa pulak. Tak lawaklah. Saya serius tau!”
                        “Okay! Saya cuba serius.” Cuba menahan ketawa tapi tak boleh. Letus juga ketawanya lagi.
                        Zahrah yang melihat, hanya menjeling geram. Dia menepuk perlahan tangan lelaki itu. Dia menoleh saja ke belakang dan hendak pergi dari situ, Faizul pantas memegang tangan. Langkah terhenti.
                        “Laaa… janganlah pergi. Okay! Saya tak ketawa lagi.”
                        Zahrah menoleh semua ke  arah Faizul. Wajah beku tanpa segaris senyuman. Dia masih bengang lagi. Rasa macam nak kepit aje kepala lelaki itu. Asyik nak ketawa saja sampai tak boleh nak membezakan waktu serius atau waktu berlawak. Faizul masih memegang tangan Zahrah. Dia elus pula dengan lembut.
                        “Kenapa awak tanya? Pelik?”
                        “Memang tak boleh nak tanya ke? Salah?”
                        “Saya tak cakap salah pun. Pasal suami awak, awak patut tahu.”
                        “Tahu pun! Tak adillah kalau awak nak tahu pasal saya ajekan.”
                        “Pasal awak?” dahi mula berlipat.
                        “Yalah. You know everything about my family. Macamlah saya tak tahu.”
                        “Apa awak tahu?”
                        Faizul mula tertelan liur. Takkan Zahrah sudah tahu kut. Pasal isterinya seorang anak yang manja? Tak suka buat kerja? Aduhai! Dia sedikit tersenyum kelat. Habislah. Dia macam tahu saja apa yang bakal terjadi kepada dirinya nanti. Tak kena cubit, mungkin kena pukul di lengan.
                        Yang lain?
                        Mungkin kena geletek. Macam tak. Nasib baik tak tersembur ketawanya. Kalau kena geletek, okay juga. Dapat mengeratkan kasih sayang suami dan isteri. Ceh! Jauh betul berangan.
                        “Awak dah soal macam-macam dekat ibu dan ayah. Ingat saya tak tahu?”
                        “Macam mana awak tahu? Dia orang beritahu?”
                        “Saya ada telinga. Saya boleh dengar.”
                        “Amboi! Sejak bila jadi pengintip pulak ni! Nakal betul!” tangan isterinya di tarik ke hadapan. Faizul tersenyum lebar. Nasib baik Zahrah tak jatuh ke dakapan Faizul. Dia menarik nafas lega. Kalau jatuh, rasa malu tak sudah. Muka merah aje nanti. Ada saja nanti menjadi bahan ejekan untuk dirinya. Itulah yang dia paling tak suka.
                        “Okaylah. So, awak pelik sebab saya pandai buat semua tu?”
                        “Sikitlah. Saya ingat orang macam awak ni tak pandai buat semua tu. Yelah. Biasanya orang yang tinggal dekat bandar, hendak apa aje, pergi aje beli dekat kedai. Beli yang dah siap. Tak  adanya nak ambil kelapa dekat pokok, selepas tu parut. Saya yakin sangat sesetengah orang dekat bandar tu, mesti tak pandai nak kait dan parut kelapa.”
                        “Sesetengah? Maksudnya tak semuakan?”
                        Zahrah diam. Ya tak ya jugakan. Apalah yang dia cakapkan tadi. Lain kali fikirlah sebelum cakap. Faizul bukan dalam golongan yang dimaksudkan. Hendak tersengih? Tidak. Dia perlahan-lahan memaling muka ke tepi. Malu sangat-sangat.
                        “Tapi saya lain kan? Saya pandai buat semua tu. Dulu saya macam awak juga.”
                        “Macam saya?”  Zahrah memandang Faizul kembali.
                        “Ya. Macam awak. Saya pernah tinggal dekat kampung. Tapi kampung saya tak   ada sawahlah. Kampung biasa aje. Saya pernah kait kelapa tu semua. Apabila awak suruh saya buat semua tu, saya langsung tak risau. Bukan sekali saya buat, tapi banyak kali.”
                        “Awak pernah duduk kampung?” rasa macam tak percaya pula.
                        Faizul mengangguk.
                        “Awak kena percaya tu. Saya pernah  tinggal dengan nenek. Banyak jugalah saya belajar masa duduk dekat kampung dulu. Macam mana nak tangkap ayam, sembelih ayam, panjat pokok, dan macam-macam lagilah. Saya takkan lupa apa yang saya lalui dulu. Bagi saya itu semua satu pengalaman yang teramat berharga bagi saya.”
                        Zahrah diam. Dia sudah silap menilai tentang lelaki itu. Tak tahulah pula dia yang selama ni lelaki itu pernah tinggal di kampung. Tanpa disedari, wajah sedikit tertunduk. Semakin erat Faizul memegang tangan Zahrah.
                        “Awak… tolong tengok saya.”
                        Zahrah memberanikan anak mata memandang lelaki itu. Dia tidak betah memandang renungan Faizul. Nanti mulalah jantungnya hilang kawalan. Itu salah satu kelemahannya.
                        “Awak seorang perempuan kampung. Macam awak cakap tadi, saya seorang lelaki bandar.”
                        “So?”
                        “Saya bukan seorang lelaki bandar yang sepenuhnya. Saya juga seorang lelaki kampung.”
                        “Saya minta maaf. Saya…”
                        “Tak payahlah awak nak minta maaf. Saya tak ambil hati pun awak cakap saya city boy. Lagi pun awak tak tahu sepenuhnya tentang saya. Selama ini awak hanya kenal saya sebagai seorang lelaki bandar aje kan.”
                        Zahrah diam.
                        “Tak mustahilkan kalau lelaki bandar dan perempuan kampung bersatu? Untuk hidup bersama. Berkongsi apa saja. Semua tu salah ke?” Soal Faizul perlahan.
                        Diam lagi. Lidah Zahrah memang kelu. Jawapan apa yang harus diberikan kepada Faizul? Ya! Memang tak salah. Tapi Zahrah merasakan dirinya tak layak untuk lelaki seperti Faizul. Darjat antara mereka berbeza. Rumah banglo dan rumah kampung. Zahrah sedar kedudukannya. Apabila dia teringat saja pasal darjat antara mereka, dia tidak mahu orang lain melabelkan dirinya sebagai perempuan mata duitan. Pasti orang akan mengatanya. Yalah, orang biasa berkahwin dengan orang berada.
                        “Saya tak kisah awak siapa. Apa yang saya kisahkan adalah soal hati. Perasaan saya terhadap awak. Jika sekali cinta di hati saya ni dihadirkan untuk awak, Zahrah Imani, saya takkan mengalihkan cinta saya ni kepada orang lain. Cinta saya hanya untuk awak. Please remember! Just for you.” Luah Faizul tulus.
                        Diam lagi.
                        “I will try to be the best husband for you. I would do anything for you. How difficult it is, when I remembered my love to you, I will be stronger. My spirit is love you. Love you my inspiration.”
                        Wajah Zahrah diusap lembut lalu dihadiahkan satu kucupan di pipi Zahrah. Zahrah terpempam. Dia mendapat ciuman lagi? Adakah dengan ciuman, lelaki itu hendak menunjukkan keikhlasan untuk menjernihkan hubungan yang keruh dulu? Tapi apa motif lelaki itu ciumnya pada hari-hari yang lepas? Sebagai tanda hormat? Tanda kasih sayang?
                        “Hidup ni bukan seperti kaca. Saya tak nak menyakitkan hati awak lagi tapi saya nak menyenangkan hati awak. Saya menantikan erti cinta sebenar daripada awak. Saya menantikan kemesraan yang tercipta antara kita dulu. Kemesraan dunia facebook kita. Saya mahukan kemesraan yang sebenar yang terjadi di depan mata.”
                        Tangan Zahrah pula dikucup lembut. Anak mata Zahrah masih mengekori tingkah lelaki itu. Hatinya benar-benar tersentuh dengan luahan Faizul. Ya! Sekali lagi dia dapat merasakan keikhlasan yang diberi oleh lelaki itu. Dia mahu menangis tapi ditahan. Dari sinaran mata, lontaran setiap patah kata,  dia dapat merasakan keikhlasan daripada Faizul.
                        “I’m willing to wait. Five months? Two years? I'm willing to wait for you.”sambung Faizul lagi.

                        Bergenang air mata di tubir mata. Tinggal menunggu saat untuk tumpah di pipi namun Zahrah hanya mampu menahan dari jatuh. Dia tidak mahu menjadi lemah di hadapan Faizul. Bukan kerana ego tapi dia tak mahu simpati.

3 comments:

Noriko Studio said...

Ery...awat heroin hang ni jenis keras ye.Kenapa Zahrah labelkan diri dia buka ego. Simpati? Rasanya Faizul tu dh jelas dalam soal hatinya kepada Zahrah tapi kenapa Zahrah still beku. Tak suka sikap Zahrah ni...Kesian Faizul menagih kasib seorang isteri...

Ery Aieril said...

hehe.. kita tunggu mcm mana faiuzl hendak menangih kasih seorang isteri. sebab itulah dinamakan cinta nakal... ;)

Munyrah Azry said...

Haaaa tulah Zahrah jgn main pndang sebelah mata.. ckp pun lepas je.. tak knal betul2 suami awk tu.. skrg dh thu kan.. haihhh sikap Zahrah ni makin lama sye bce makin menyampah pulak.. sombong sgat.. Kesian Faizul.. Eeee geram kite.. Mehh la pas Faizul ke sye.. Ngeee