Thursday, November 6, 2014

Cinta Sepahit Cappuccino - 3

Liyana sudah pegang tombol pintu bilik lalu memandang wajah papanya sekejap. Kamarul hanya tersenyum sahaja dan mengangguk perlahan. Liyana sedikit gusar. Masuk sahaja ke   pintu masuk hospital tadi, Liyana sudah rasa berdebar-debar. Entah kenapa dia berasa begitu. Dia sendiri pun tidak tahu kenapa. Ditahan saja rasa debarannya  itu.
                        Tarik nafas, hembuskan nafas.
                        Bertenang!
                        “Bertenang, sayang.” Ujar Kamarul.
                        “Yana cuba.”  
                        Tombol pintu dipusing. Sebaik saja kaki  menjejak masuk ke dalam bilik, Liyana  sudah memandang ke hadapan. Dia sedikit terkejut. Kenapa tak  ada? Kamarul yang berada di belakang anaknya pelik. Liyana sudah pandang papanya dan hanya menjungkit bahu.
                        “Mana dia?” soal Kamarul.
                        “Entah. Yana takkan silap.”
                        “Yana pasti?”
                        “Inilah bilik dia.”
                        Liyana memandang katil yang kelihatan kemas itu. Kain selimut dan bantal dalam keadaan seperti biasa. Macam tak pernah diduduki oleh sesiapa pun.
                        “Dia dah balik ke, pa? Takkanlah dia dah balik. Kita tak jumpa dia lagi pun.” luah  Liyana sedikit kecewa.
                        “Manalah tahu ini bilik orang lain.”
                        “Yana pasti pa. Ini memang bilik dia. Doktor pun ada cakap ini bilik dia. Yana takkan silap. Tapi pa kalau dia balik, kenapa dia balik awal sangat? Dia dah dapat agak ke yang kita nak jumpa dia? Sebab tu dia balik? Dia tak nak jumpa kita?”
                        Kamarul tersenyum nipis lalu memeluk bahu anaknya sedikit erat.
                        “Kita tanya doktor dulu. Okay?”
                        Lambat Liyana hendak mengangguk. Kenapa lelaki itu balik? Dia tetap merasakan lelaki itu sudah keluar dari hospital. Tak mungkin pergi bersiar-siar di luar.
                        “Yana jangan risaulah. Lambat atau cepat kita mesti dapat  berjumpa dengan dia. Kalau betullah dia dah balik, mungkin belum tiba masanya lagi untuk papa berjumpa dengan dia. Apa yang perlu kita buat sekarang adalah kita mendoakan kesihatan dan keselamatan dia. Kita minta kepada Allah supaya melindungi dia. Apa yang Yana kena ingat, pertolongan Yana yang diberikan dekat dia tu, kena ikhlas. Bila ikhlas, akan diredhai oleh Allah.”
                        Liyana tersenyum nipis.
                        “KL bukan kecil, pa.”
                        “Itu papa tahu. Janganlah sedih sangat.”
                        “Yana teringin sangat nak jumpa dia. Yana…”
                        “Sayang…”
                        Muka papanya dilihat. Mata mula berkaca-kaca.
                        “Lelaki itu mesti berterima kasih dekat anak papa ni. Yana dah selamatkan nyawa dia. Kita cuba fikir positif. Mungkin dia ada hal, itu yang dia kena keluar awal. Kita tak tahu apa masalah dia. Jadi kita kena terima semua ni dengan ikhlas. Jangan merungut!”
                        Liyana mengangguk lemah. Untung benar si Liyana mendapat seorang ayah yang teramat memahami dirinya. Tidak henti-henti Kamarul melimpah kasih sayangnya terhadap Liyana. Bila dia teringin hendak berjumpa dengan lelaki itu, tiada pula orangnya. Di mana lagi dia harus mencari lelaki itu? Buntu pula. Sekali lagi dia berfikir,  Kuala Lumpur bukan kecil tempatnya tapi besar. Jalan sudahlah bersimpang-siur. Banyak papan tanda. Kawasan taman perumahan dan perkampungan sudahlah banyak. Pening hendak mencari.
             Kenapa kau pergi terlalu awal? Aku teringin sangat nak jumpa kau. Aku nak minta maaf. Aku nak pastikan kau sihat seperti biasa. Aku takkan  pernah menyesal memberi darah aku dekat kau malah aku  ikhlas memberinya. Aku harap kau baik-baik saja dekat mana pun kau berada. Aku berharap sangat aku dapat berjumpa dengan kau lagi. Bisik hati Liyana.
                        Kamarul masih memeluk bahu anaknya itu. Mereka sudah menoleh ke belakang untuk keluar dari bilik tersebut. Elok saja dia melangkah setapak, muncul seorang jururawat di muka pintu. Kamarul dan Liyana sedikit terkejut. Pandangan mereka terpaku pada jururawat tersebut.
                        Liyana tersentak.
                        “Nurse…” panggilnya.
                        “Ya, saya. Ada apa?”
                        “Boleh saya tanya sikit?”
                        “Tanyalah. Kalau boleh saya bantu, saya bantu.”
                        “Mana pesakit dekat bilik ni? Discharge?”
                        Jururawat itu hanya tersenyum. Patutlah muka insan di hadapannya itu kelihatan resah saja.
                        “Oh. Pesakit ni baru aje balik tadi. Dia balik dengan ayah dia. Ikutkan doktor, dia tak boleh balik lagi tapi pesakit mendesak nak balik juga. Kami tak boleh buat apa-apa  kalau itu kehendak pesakit sendiri.” jelas jururawat tersebut.
                        “Nurse ada tanya kenapa dia nak balik?”
                        “Maaf. Itu saya tak tahu.”
                        Hampa!
                        Liyana mengangguk perlahan. Belum sempat dia hendak membuka mulut, jururawat tersebut mendahului dengan percakapannya. Lebih baik dia bertanya. Kalau tak, rasa ragu-ragu saja. Tidak salah jikalau bertanya.
                        “Kalau Cik tak kisah, saya nak tanya sikit boleh?”
                        “Nak tanya apa?”
                        “Kalau tak silap adik ni kan yang derma darah dekat pesakit? Betul tak?”
                        Liyana yang mendengarnya sedikit pelik. Setahunya semalam dia tak ternampak pun jururawat tersebut. Dia pasti. Macam mana jururawat itu boleh mengenalinya? Lambat dia mengangguk. Kamarul sekadar menjadi pemerhati saja.
                        “Kenapa ya? Ada apa-apa yang tak kena ke?”
                        “Saya ada sesuatu untuk Cik.”
                        “Sesuatu?”
                        Jururawat tersebut sudah menghulurkan sepucuk surat kepada Liyana. Liyana yang melihatnya tidak mengerti. Surat apa pula? Takkan ada jururawat lelaki yang hendak menguratnya kut. Semalam ada seorang jururawat lelaki yang boleh tahan kacaknya. Asyik tengoknya saja. Macamlah dia tak tahu apa maksudnya. Takkan lelaki itu kut yang memberinya surat. Ish! Dijauhkanlah. Bermain cinta menyakitkan. Dia sudah melihat papanya. Kamarul hanya mengangguk.
                        “Sebelum pesakit balik, dia ada berpesan dekat saya supaya beri surat ni dekat orang yang derma darah dekat dia. Saya tak tahulah apa isi kandungannya. Saya cuma menjalankan tugas untuk   menyerahkan surat ini kepada adik. Kalau adik cepat sikit tadi mesti adik dapat berjumpa dengan dia. Kalau tidak pun mesti adik berselisih dengan dia. Saya tengok keadaan dia tadi pun, rasa kasihan pulak. Muka dia pucat. Saya takut  terjadi apa-apa dekat dia nanti.” jelas jururawat berkulit putih itu.
                        Surat itu diambil. Anak mata Liyana sudah terarah pada surat tersebut. Dia rasa berdebar semacam untuk mengetahui isi kandungan surat tersebut. Takkan ada amanat kut. Kalau amanat, tentang apa pula? Liyana mula menyoal akal.
                        Mungkinkah lelaki itu memberi alamat rumah kepadanya? Nombor telefon? Facebook? Twitter? Mata Liyana sedikit membesar. Jikalau betul, senanglah dia hendak mencari lelaki itu nanti.
                        “Kalau macam tu, saya pergi dulu. Assalamualaikum.” ucap jururawat itu lagi lalu beredar dari situ.
                        “Terima kasih, nurse.”
                        “Sama-sama.”
                        “Bukalah. Manalah tahu lelaki tu ada sesuatu nak cakap dengan Yana. Papa nak tahu jugak. Mungkin dia ada beri alamat rumah dia kan. Atau pun nombor telefon dia. Senang sikit kita nak cari dia.” duga Kamarul.
                        Liyana terus buka lipatan kertas tersebut. Cantik betul tulisan lelaki itu. Kemas sahaja. Ini dah macam tulisan berangkai aje gayanya. Dari segi tulisannya pun, dia sudah jatuh hati dekat lelaki itu. Susah hendak mencari lelaki yang tulisannya cantik seperti itu.
                        Orang kata kalau lelaki tulisannya cantik, orangnya baik. Betul ke?
                        Kebenarannya Liyana masih tidak dapat. Susah hendak percaya.

                        Assalamualaikum.

                        Kepada yang berkenaan. Saya nak mengucapkan ribuan terima kasih kepada cik yang sudi mendermakan darah kepada saya. Mungkin kalau ketiadaan cik masa tu, mungkin pada hari ini saya tidak berpeluang untuk bernafas lagi di muka bumi ini lagi. Saya pun tak berpeluang menulis surat ini kepada cik. Maaflah jika tulisan saya ni tidak cantik dan menyemakkan mata cik untuk membaca.

                        Saya memang tak kenal cik. Mungkin cik pun tak kenal saya. Bila saya dapat tahu daripada ayah saya yang cik mendermakan darah kepada saya, rasa syukur tak henti-henti saya ucapkan. Masih ada lagi orang yang baik seperti cik di muka bumi ni yang sudi menolong orang macam saya ni. Hanya Allah aje yang dapat membalas segala jasa baik cik. Bukan senang nak jumpa orang yang macam cik. Saya tahu cik memang seorang yang baik.

                        Apabila cik baca surat ini mesti cik datang melawat saya. Saya mintak maaf jika cik datang tak dapat berjumpa dengan saya. Saya bukannya hendak mengelak atau tak mengenang jasa baik cik, tapi saya ada masalah yang hendak diselesaikan. Saya pun kalau boleh teringin sangat hendak berjumpa dengan cik dan mengucapkan terima kasih dekat cik. Mungkin belum ada rezeki untuk kita bersua muka. Inshaa Allah kalau kita dipertemukan pada masa akan datang, cik tegurlah saya. Saya tak pernah nampak cik  dan hanya cik yang kenal saya. Cik memang seorang yang baik hati.

                        Saya mintak cik halalkan darah cik yang mengalir dalam tubuh saya sekarang ni. Saya terhutang nyawa dekat cik. Semoga Allah memberkati hidup cik dan keluarga. Okaylah. Saya undurkan diri dulu. Seorang insan yang bagai dapat peluang hidup yang baru. peluang ini takkan disia-siakan. Saya yakin cik seorang yang cantik di mata umum. Seorang anak yang baik terhadap ibu bapanya. Saya doakan cik terus kekal menjadi seorang anak dan insan yang baik di muka bumi Allah ini.


                                                                                                Fariz Aiman.

                        “Papa…”
                        “Sabar ya, sayang.”
                        “Dia memang seorang lelaki yang baik.”
                        “Anak papa pun baik orangnya.”
                        Liyana tidak berkutik. Bergenang air mata di tubir mata. Kamarul memeluk kembali bahu anaknya lalu mengatur langkah keluar dari bilik tersebut. Dalam perjalanannya itu, Liyana hanya terdiam saja. Surat itu masih dipegang. Kamarul pun turut terdiam. Apa yang tertulis dalam surat itu pun, matanya sempat melirik untuk membacanya.  Kamarul dapat memahami perasaan Liyana. Sedih menjadi kepastiannya.




                        Keluar saja dari perut kereta, Liyana sudah memandang papanya.
                        “Kamu nak pergi mana? Kata nak pergi sarapan.” Soal Kamarul.
                        “Yana nak pergi Watsons sekejap. Ada nak beli barang sikit. Nanti kalau Yana dah siap beli barang, Yana telefon papa. Macam biasa.”
                        “Lama?”
                        “Sekejap aje.”
                        “Hati-hati.”
                        “Papa jangan risaulah. Yana pandai jaga diri.”
                        “Kalau lambat, papa tinggal.” Sempat lagi mengenakan anaknya.
                        Liyana sudah buat thumbs up. Langkah mula diatur  untuk melintas ke seberang jalan. Kedai yang hendak ditujunya tidak jauh dari situ. Tidak sampai lima ratus meter pun. Kamarul pun sudah mengatur langkah. Jejaknya pun tidak tahu ke mana. Hilangkan bosan  agaknya.
                        Sampai saja di depan Watsons, jantung Liyana  mula berdetak kencang. Datang lagi rasanya itu. Dia sendiri pun tidak tahu kenapa.
                        “Dah mula jantung aku ni buat hal. Tiba-tiba nak ber dup dap aje. Ish! Elakkanlah hal-hal yang tak diingini. Masuk Watsons aje kut. Bukannya masuk rumah hantu. Hampeh betul kau Liyana oi! Rileks!” Satu helaan dilepaskan perlahan.
            Pintu dikuak dan terus menuju ke belakang kedai. Sempat lagi dia membelek produk-produk yang berjenama Loreal Paris di situ. Berkenan sungguh dia melihat produk semua tu. Macam hendak beli semua saja. Akhirnya dia mengambil bedak compact. Punyalah dibelek lama-lama dekat situ, itu saja yang diambilnya. Apa pun tak boleh, si Liyana ni.
                        Gaya saja lebih!
                        Kaunter pembayaran menjadi hala tuju yang seterusnya. Liyana mendongak saja kepalanya ke depan, langkahnya terhenti. Jantungnya mula berdetak kencang kembali. Matanya tidak berkelip.
                        “Berapa semuanya kak?” soal Lelaki itu.
                        “RM 20.00 dik.”
                        Lelaki itu hanya tersenyum lalu mengambil duit dalam beg duitnya. Lusuh benar beg duitnya. Sampai sudah terkoyak. Lembik saja stuktur beg duit lelaki itu. Sayu hati Liyana melihatnya. Sebak! Sayu! Semua tu dirasai oleh Liyana.
                        “Ada member card?” soal pekerja itu lagi.
                        Lelaki itu hanya menggeleng. “Tak  ada.”
                        Liyana macam tidak percaya dengan apa yang sedang dilihatnya ketika itu. Ternyata lelaki itu bukanlah dari golongan yang senang. Pakaian biasa aje. Struktur beg duitnya memberi jawapan yang tepat. Habis tu penampilan lelaki tu semalam? Bergaya habis! Macam orang banyak duit. Takkan lelaki itu menyamar menjadi orang susah pula. Kalau betul, apa sebabnya?
                        Tanda tanya!
                        “Dia…”
                        Liyana menggeleng perlahan. Tidak percaya!
                        “Ish! Takkanlah….”
                        Tak mungkin lelaki itu. Memandai saja membuat kesimpulan. Langkah diundur beberapa langkah. Liyana mahu melihat dari jauh. Takut pula tersalah orang. Mahukan kepastian.
                        “Betul ke itu dia?”
                        Dari hujung rambut sampai ke hujung kaki, Liyana melihat tubuh insan di depannya itu. Dia tersentak. Pandangannya terpaku pada rambut insan tersebut. Macam kenal. Tak mungkin silap. Pasti!
                        “Hah! Rambut  karat. Pendek!”
                        Liyana baru teringat bagaimana rupa lelaki yang dijumpai di kedai coolblog tempoh hari. Sah! Dia takkan salah orang. Rambut karat tu takkan boleh dilupainya. Rambut itu juga menjadi bahan kutukannya. Disangkakan diwarnakan tapi asli. Sehingga ke detik itu, dia sukar hendak  percaya. Jarang orang melayu, sejak azali lagi rambut berwarna perang. Mamat cappuccino rambut karat. Kaki terus diorak ke hadapan.
                        “Tunggu kak.” pinta Liyana.
                        Pekerja tersebut terhenti dari menekan butang. Dia terus melihat ke hadapannya.
                        “Kenapa dik?” soalnya.
                        “Saya bayarkan.”
                        “Nak bayarkan?”
                        “Akak janganlah tengok saya macam tu. Saya serius.” Liyana tersenyum lebar.
                        Fariz sudah melihat di sebelahnya. Bulat matanya melihat kehadiran insan yang tidak diduga  ketika itu. Dia macam tidak percaya yang dia berjumpa dengan perempuan itu lagi. Perempuan yang dijumpainya semalam di kedai Coolblog. Rasa menyampah pun ada juga. Tapi…
                        Entah kenapa jantungnya mula beroperasi laju. Mulutnya masih terdiam. Rasa terkejut masih tidak hilang. Perempuan cappuccino berlagak! Mulut tak  ada insurans!
                        “Akak ambil duit ni. Duit tadi tu bagi dekat saya.” suruh Liyana dan meletakkan duitnya di atas kaunter.
                        “Betul ke ni?”
                        “Ya. Akak ambil aje duit ni.”
                        Pekerja tersebut terus memberi duit milik lelaki itu di hadapannya  dan Liyana menerimanya diiringi dengan sekuntum senyuman.
                        “Terima kasih, kak.”
                        Lelaki di sebelahnya dilihat. Fariz masih terpinga-pinga.
                        “Awak buat apa ni?”
                        “Nak main jutaria.”
                        “Hah?!”
                        “Kelakar tak?”
                        “Saya…”
                        “Awak ambil balik duit awak ni. Awak simpan aje! Saya belanja. Saya ikhlas. Awak jangan nak tanya saya kenapa. Kalau awak tanya jugak, saya takkan jawab. Saya ambik serbuk cappuccino, terus tuang dekat kepala awak. Bertambah pekat perang rambut awak tu.” ujar Liyana serius dan terus memasukkan duit milik lelaki itu  ke dalam poket baju.
                        Fariz masih terdiam. Dalam poket bajunya? Dia hanya membiarkan perempuan itu berbuat begitu. Liyana membayar barang kepunyaannya pula. Ambil saja duit baki, dia terus memandang Fariz. Anak mata mereka bertaut sesama mereka. Jantung mereka bertambah laju. Apakah tandanya?
                        “Kenapa?” soal Liyana.
                        “Kenapa awak…”
                        “Pelik?”
                        “Sikit.”
                        “Jumpa secara tak sengajakan. So, how are you?”
                        Fariz membatu. Tidak berkelip dia melihat perempuan di hadapannya itu.




                        “Maaf. Saya tak sengaja.”
                        “Tak. Saya yang salah.” Ujar Kamarul pula.
                        Lelaki itu terus mengambil surat khabar yang jatuh di dada jalan. Kamarul hanya tersenyum nipis lalu mengambil surat khabar miliknya juga yang jatuh.
                        “Sekali lagi saya minta maaf. Saya dah terlanggar encik. Saya akan bayar ganti rugi kalau ada apa-apa barang yang rosak milik encik. Saya betul-betul tak nampak tadi. Salah saya juga sebab baca surat khabar semasa berjalan. Sekali lagi saya minta maaf.” ujar lelaki itu dengan rasa rendah dirinya.
                        “Tak payahlah nak minta maaf. Hal kecil aje.”
                        “Tapi…”
                        “Jangan risaulah. Saya okay aje.”
                        Tangan kanan Kamarul sudah memegang bahu lelaki itu.
                        “Ini semua telah dirancang.” Ujar Kamarul.
                        “Dirancang? Saya tak faham.”
                        “Ya. Bagi saya setiap kali saya terjumpa dengan orang yang saya langsung tidak kenal, sama  ada secara langsung atau tidak, orang tu dengan rasminya menjadi kawan saya. Mengeratkan hubungan silaturrahim sesama kita apatahlagi  kita berada di bawah payung agama yang sama. Ini adalah rancangan Allah. Islam memang agama yang indah. Indahkan hidup ni?”
                        “Kawan?”
                        “Ya! Saya anggap orang yang berada di depan saya ni adalah kawan saya. Sudi jadi kenalan saya?” sempat lagi Kamarul melihat penampilan lelaki itu.
                        Faham!
                        Rasa kasihan pun ada. Bukan dari golongan yang senang. Lelaki itu terdiam lagi.
                        “Saya anggap aje tak  ada apa-apa yang berlaku tadi. Mungkin salah saya juga tadi. Saya yang tak pandang depan  masa jalan tadi. Asyik tengok surat khabar aje. Tak ada apa-apa  yang encik perlu bayar ganti rugi. Kalau ada pun, saya takkan mintak. Anggap aje ini satu pertemuan yang tak disengajakan.” ujar Kamarul lagi.
                        Kamarul sudah memandang atas bawah lelaki itu. Kali kedua dia melihatnya. Sayu hati. Nampak sedikit lusuh pada pakaiannya. Lelaki itu hanya memakai selipar jepun saja. Itu pun sudah kelihatan haus pada tapak. Jika hendak dibandingkan dengan selipar milik Kamarul, seliparnya jauh lebih baik daripada lelaki itu. Seliparnya seperti baru beli sahaja.
                        “Encik.. saya…”
                        “Kenapa? Tak sudi?”
                        “Bukan macam tu.”
                        “Hadiah daripada Allah untuk kita. Saya dapat kenalan baru.”
                        “Encik......”
                        “Panggil saja saya Kamarul. Nama encik pulak apa?” soal Kamarul pula.
                        “Saya Ahmad.”
                        Dia sudah menyambut huluran salam  lelaki di hadapannya itu  dengan hati yang terbuka. Ahmad kagum dengan insan tersebut.  Kelihatannya seperti orang baik saja. Tak mungkin orang jahat. Pakaian pun kemas saja. Wangi pula tu. Bukan macam dirinya. Nak kata wangi pun, macam tak  ada aje. Cukup saja bau sabun mandi menjadi pewangi badan. Tak mampu nak membeli minyak wangi.
                        “Sibuk?”
                        “Kenapa Kamarul tanya?”
                        “Saya nak ajak pergi satu tempat.”
                        “Ke mana?”
                        “Kalau Ahmad tak kisah, tak ada apa-apa nak buat, apa kata ikut saya pergi minum dulu. Saya pun belum sarapan lagi. Mungkin Ahmad boleh teman saya. Kita boleh berbual panjang. Saya dapat kenal Ahmad lebih dekat lagi. Boleh?” pelawa Kamarul.
                        Ahmad hanya tersenyum.
                        “Tak apalah encik. Saya...”
                        “Tak payahlah nak berencik dengan saya. Kan saya dah cakap tadi. Panggil nama aje. Saya sama je macam awak. Orang biasa. Kalau susah nak panggil saya dengan nama Kamarul tu, panggil aje saya Rul. Senang kan?” ujar Kamarul dengan sedikit tawa di hujung katanya.
                        Ahmad hanya mengangguk senang. Makin melebar senyumannya. Pandangannya tumpah pada penampilan Kamarul. Dia membuat andaian lain. Insan itu berbeza sangat dengan dirinya. Walaupun Kamarul mengatakan dia orang biasa, Ahmad menganggap yang sebaliknya. Pasti  dari golongan berada. Penampilan Baju langsung tidak berkedut. Licin saja struktur kain baju. Macam baru lepas di seterika saja.
                        “Maaflah Rul. Saya terpaksa tolak permintaan Rul tu. Saya ada hal sikit. Mungkin lain kalilah kita boleh minum bersama-sama. Saya minta maaf sangat sebab tak dapat ikut Rul. Kalau saya tak ada hal, mungkin saya boleh terima pelawaan Rul tu.”
                        “Saya faham. Saya tak paksa.”
                        “Betul ni?”
                        “Ya. Saya tak kisah. Saya faham.” Kamarul masih tersenyum.
                        “Kalau macam tu, saya pergi dulu ya. Takut terlambat pulak saya nanti.”
                        Kamarul hanya mengangguk. Ahmad berlalu dari situ. Surat khabar metro masih di tangan. Ekoran anak mata Kamarul masih melihat kelibat lelaki yang baru dikenalinya itu. Entah kenapa dia merasakan hendak berkenalan dengan lebih rapat lagi dengan lelaki itu. Diharapkan dia bertemu lagi dengan lelaki itu di masa hadapan.
                        “Nanti awak akan berjumpa dengan seorang lelaki.” Ujar satu suara.
                        Kamarul sudah memandang ke kanan dan kiri. Kosong!
                        “Siapa?”
                        “Seseorang yang berbeza dengan kau. Dia dari latar belakang keluarga yang sempurna tapi ada pahitnya.”
                        “Aku tak faham.”
                        “Nanti kau akan faham. Kau akan berjumpa dengan lelaki tu. Apabila kau berjumpa dengan lelaki itu, kau akan menemui kebahagiaan. Kebahagiaan yang akan menceriakan hari-hari kau untuk selama-lamanya.”
                        “Kebahagiaan?”
                        Kamarul masih terus menerus memandang persekitarannya. Manalah tahu dia terjumpa satu kelibat mahupun satu tubuh milik suara tersebut. Apa yang ada ialah…
                        Putih!
                        Putih!
                        Persekitaran yang berlatar belakangkan warna putih. Agak silau sedikit anak mata. Kamarul masih tidak putus asa. Dia mula mengatur langkah ke hadapan. Dia harus tahu dari mana suara itu datang.
                        “Ini semua adalah rancangan Allah. Teramat besar ganjarannya jika kau dapat terima semua tu dengan ikhlas. Allah teramat menyayangimu.”
                        Masih kedengaran suara tersebut. Kamarul semakin pelik.
                        Kenapa suara itu tiba-tiba muncul?
                        Apa tujuannya?
                        Kamarul sedar dari lamunan sekejapnya. Malam semalam dia mendapat mimpi tersebut. Tidak tahu apa tujuan mimpi itu hadir dalam hidupnya. Takkan dia harus ambil kisah tentang mimpi itu? Bukankah mimpi itu mainan tidur? Bingung pula. Seketika tadi, satu lagi kejutan yang tidak disangka-sangka. Dia bertemu dengan seorang lelaki.
                        Di dalam mimpi itu ada mengatakan dia akan berjumpa dengan seorang lelaki. Lelaki? Baru dia teringat. Mungkinkah lelaki yang dimaksudkan itu adalah Ahmad?  Sejak dia bertentangan mata dengan lelaki itu, bagai ada sesuatu yang tersirat dalam kisah hidup insan tersebut. Kamarul ingin mengetahuinya. Dirinya pun tidak tahu kenapa secara tiba-tiba dia ingin mengetahui sejarah hidup lelaki itu. Kamarul sedikit kehairanan.
                        Tanda tanya!

                        “Adakah dia yang dimaksudkan dalam mimpi tu?”

No comments: