Thursday, November 6, 2014

Cinta Sepahit Cappuccino - 2

Diana.”
                        “Kau dah kenapa?”
                        “Coolblog kau dah cair. Sorry.”  Lengan tangannya masih dipegang. Muka menahan sakit saja terkena mata jarum sebentar tadi. Terasa mahu pitam saja.
                        Fobia sekejap!
                        Lemah satu badan!
                        Nasib baik semangat kuat!
                        Diana sudah pelik melihat keadaan kawannya itu. Kenapa muka pucat? Badan lemah aje. Macam orang tak makan dua hari. Takkan tak sihat pula kut.
                        “Beb…” panggil Diana.
                        Liyana diam. Rasa pening pula mencengkam fikiran.
                        “Kau janganlah diam. Jawablah.”
                        “Kenapa? Kau nak tanya apa?”
                        “Kau kenapa ni? Kau sakit ke? Pucat aje muka tu!” soal Diana terus bangun dari baringan. Cemas sekejap!
                        Liyana sudah meletakkan coolblog yang dibelinya tadi di atas kabinet kecil bersebelahan katil dan duduk di kerusi di hadapan kawannya itu. Rasa mahu di rebahkan saja  kepalanya di atas katil. Akhirnya rebah juga.
                        Diana semakin pelik dengan tingkah Liyana. Ditanya hanya diam saja. Lagilah dia  bertambah risau. Bukannya apa, disebabkan dia kawannya itu datang ke hospital. Tak tahulah pula kawannya itu sakit. Kalau sakit, dia takkan suruh. Jikalau bukan permintaannya hendak minum coolblog, kawannya pasti tidak akan jadi begitu. Rasa menyesal pula. Rindu punya pasal, mencari alasan supaya Liyana datang berjumpa dengannya. Kalau tak bagi alasan, susah nak datang.
                        “Cuba jangan buat aku risau. Mulut tu sakit ke apa sampai susah sangat  nak bercakap. Aku tanya, kau boleh pulak kau diam. Please tell me something!”
                        Liyana sudah mula merasa hendak memejamkan mata. Kuat sungguh penangan menderma darah tadi. Inilah kali terakhir dia akan menderma darah. Asalkan niatnya tadi hendak menolong pak cik tu tercapai.
                        Ikhlas!
                        Itu yang penting!
             “Dahlah datang lambat! Kau tengok coolblog aku ni! Dah cair. Dah tak sedap!”
                        Liyana masih diam. Diana masih gusar.
                        “Aku tak kisah kalau coolblog aku ni cair tapi aku risau sangat dekat kau ni. Tolonglah jangan buat aku risau. Buang degil kau tu sikit. Lengan kau tu dah kenapa? Suka sangat buat aku fikir bukan-bukan.”rungut Diana. Sengaja dia mengapikan-apikan Liyana supaya kawannya buka mulut. Selagi tak buka mulut, selagi itu rasa risaunya mencengkam jiwa.
            Ceh!
            Ayat tak boleh tahan. Mencengkam jiwa konon.
                        Ketika itu, Liyana rasa tangannya macam hendak tercabut saja. Berbisa sungguh. Rasa ngeri dia tengok darah miliknya tadi. Terlayar di ruang mata macam mana darahnya mengalir dalam tube. Rasa mual pun ada masa tu.
           Hal tadi memang tak boleh. Masuk sahaja ke dalam bilik  operasi tadi, dia sudah baring di atas katil. Macam-macam rasa ada bila mengenangkan dirinya bakal disuntik dengan jarum. Diharapkan dirinya kuat kala itu. Rasa berdebar-debar tu tetap ada. Macam hendak buat persembahan depan beribu-ribu orang saja.
                        Seorang doktor lelaki datang menghampiri dengan menguntum senyuman lebar.
                        “Adik pasti dengan keputusan adik?”
                        “Pasti doktor.”
                        “Adik kena kuat tau! Kalau tak, boleh pengsan nanti.”
                        “Saya tahu tu. Doktor janganlah risau. Orang yang bakal terima darah saya ni, yang penting. Saya nak dia cepat sembuh.”
                        Doktor lelaki itu yang mendengarnya, rasa macam tak percaya saja apa yang dilaluinya ketika itu. Murni sungguh niat perempuan muda itu. Kalau sesetengah orang lain, takut hendak menderma darah. Kalau tak kuat, boleh pengsan! Badan lemah aje.
                        “Adik dah bersedia?”
                        “Siap!”
                        Nampak saja doktor, pasti terbayang jarum. Itu memang tak boleh dipisahkan. Nasib baiklah dirinya tak berminat hendak menjadi doktor. Macam mana kalau hendak jadi  doktor, kalau tengok darah sendiri pun takut. Boleh pengsan dibuatnya. Aduhai! Zahrah! Kau kena kuat. bisik hatinya pula.
                        “Boleh kita mulakan?”
                        Angguk lagi.
                        Doktot lelaki itu masih tersenyum. Plastik kecil diambil. Tertelan paksa air liurnya. Bertambah seram Liyana melihat jarum tajam tersebut. Dipejam matanya sekejap. Hilangkan rasa gementar dan takut.
                        Aku anggap aje lah mata jarum tu tumpul. Bertenang  Liyana. Kau pasti boleh. Ingat penerima darah kau! Nyawa orang tu penting! Orang tu nak teruskan hidup! Kau mesti bersemangat! Hati perempuannya berbisik.
                        Ceh!
                        Tumpul konon! Kalau tumpul macam mana nak dicucuk dekat lengan. Apa pun tak boleh si Liyana ni. Kalau orang lain dengar apa yang dikatakannya , pasti akan tergelak besar. Macam budak-budak.
             Tidak lama selepas itu, terasa jarum tersebut menyucuk ke lengan. Betapa sukarnya Liyana hendak menafsirkan bagaimana perasaannya ketika itu. Rasa mengilu aje. Liyana terbaring lemah. Siling bilik tersebut dilihat.
            Bila teringatkan tentang pak cik tadi, berkuranglah sikit rasa takut dan gementar yang dihadapinya. Baik betul si Liyana ni sampai sanggup mengatasi kelemahan diri. Dia cuma memikirkan rasa kasihan dan menyelamatkan nyawa seseorang.
            Tabik springlah!
                        Ya Allah. Engkau rahmatilah apa yang aku lakukan ni. Diharapkan dengan apa yang aku buat ni, Engkau mengembalikan keceriaan dalam hidup pak cik tu. Engkau sihatkanlah kembali anak pak cik tu. Aku tak sanggup nak melihat dia menderita. Aku nak lihat  senyuman di wajah pak cik tu. Kau janganlah beri kedukaan kepadanya. Diharapkan pertolongan ikhlas ku ini diterima olehMu. pinta hatinya ketika itu.
                        Beberapa minit kemudian, langsir disebelahnya diselak. Liyana sudah memandang ke kanan. Mahu luruh jantung. Buntang matanya. Dengan lamanya dia mengamati apa yang sedang dilihatnya itu. Tidak mahu silap.  Tertelan air liurnya.
                        “Tak mungkin dia!” nafi Liyana perlahan.
                        Takkan lelaki itu pula. Kenapa mesti dia? Kenapa bukan orang lain?
                        “Doktor....” panggil Liyana yang separuh terkejut.
                        “Ya. Ada apa?”
                        “Boleh saya tanya sikit?”
                        “Adik nak tanya apa?”
                        “Orang itu ke yang perlukan darah saya?”
                        “Ya. Dialah orangnya. Kenapa ya? Adik kenal ke?”
                        Liyana menggeleng perlahan. Doktor tersebut hanya mengangguk tanda faham dan kembali dengan kerjanya. Liyana masih melihat insan tersebut. Rasa sakit akibat suntikan jarum tadi hilang seketika.
                        Macam mana boleh jadi macam ni! Itu memang lelaki tadi.  Apa maksud semua ni? Soal suara hatinya. Terasa mahu dicabut saja jarum yang ada di lengan. Bila difikirkan kembali hal yang berlaku tak sampai setengah jam tu, rasa marah dan geram terhadap lelaki itu masih berbekas di hati. Sesuka hati aje mengata pasal dirinya. Mulut tu main cakap aje!
                        Kuku tadika konon!
                        Tersentak!
                        Maknanya pak cik tadi tu ayah dia? Ini bermakna mungkin masa dia balik tadi dia kemalangan? Macam tu? Siapa langgarnya? Atau pun salah diri sendiri? Nak lintas jalan, main jalan aje. Macam tu? Monolog hatinya lagi. Liyana pantas menekup mulutnya.
                        Ya Allah.
                        Kasihannya!
                        Dilihat dari hujung rambut hingga ke hujung  kaki lelaki itu. Rasa hiba di hati melihat keadaannya. Tangan lelaki itu penuh dengan luka. Habis bercalar. Liyana dapat merasakan kepiluan akibat kesan calar tersebut. Muka lelaki itu pula sedikit calar dengan sisa darah yang membeku. Dia teringat dengan kata-katanya yang diucapkan  tadi terhadap lelaki itu.
                        “Suka hati aje mulut dia cakap aku macam tu! Nak aje aku bagi penumbuk percuma aku ni dekat muka dia yang perasan kacak tu! Lebam terus mata kau tu! Panda nombor tiga dekat Malaysia ni. Sengal punya orang! Kau balik tu kau kemalangan lagi bagus! Baru padan muka kau! Tempang sebelah kaki tu. Kalau aku jumpa kau lagi, siaplah kau! Bukan setakat penumbuk aje aku bagi, sepak terajang aku bagi! Aku ni tali pinggang hitam. Ini Liyana Damia lah.”
                        Liyana menggeleng perlahan. Bergenang air mata. Masin sungguh mulutnya. Kata-katanya menjadi kenyataan. Rasa serba salah mula dirasai.
                        Ya Allah. Dia betul-betul kemalangan. Kata-kataku menjadi satu doa. Termakbul. Apa aku dah buat ni! Teruknya aku. Terlampau ego! Aku dah mendoakan keburukan untuk dia. Aku tak patut cakap macam tu tadi. Memang tak patut. Kesian dekat ayah dia yang menanggung semua ni. Ini semua salah aku! Ya Allah. Aku minta ampun ya Allah. Aku tak sengaja. Rintih hati Liyana.
                        Rasa bersalah bertalu-talu menyerbu diri. Liyana rela jika nyawanya menjadi ganti untuk lelaki itu teruskan hidup. Memang salahnya. Teringat kembali wajah pak cik tadi. Lelaki itu memang berasa risau sangat terhadap  anaknya. Nampak sangat lelaki itu sangat menyayangi darah dagingnya sendiri. Siapa tak sayang anakkan. Sedangkan kucing pun sayang anak apatah lagi manusia.
                        Liyana sudah memandang ke kiri. Tidak sanggup  dia hendak melihat lelaki itu lagi. Kalau boleh bangun ketika itu, sudah dibangunnya untuk menarik kembali langsir tersebut. Liyana akur. Badannya lemah. Kalau dipaksakan juga, mahu rebah tubuhnya ke lantai. Timbul pula satu masalah baru nanti. Gugur setitis air mata di tubir mata dan dibiarkan jatuh. Kalau boleh ditarik kata-katanya tadi, memang dia takkan berkata begitu.
                        Kata-kata yang diucapkan tadi mengundang penderitaan.
                        “Yana... Yana...” panggil Diana menggoyangkan tangan kawannya itu.
                        Liyana tersentak dari lamunan sekejapnya itu. Dia terus memandang muka Diana.
                        “Hah! Ada apa? Doktor ada masuk ke? Kau dah boleh keluar wad?” soal Liyana tiba-tiba.
                        Diana hanya mengeluh panjang.
                        “Apa kau merepek ni? Kau kenapa ni?  Kau ada masalah ke?”
                        “Aku okay ajelah. Jangan risau sangatlah.”
                        “Kau tu kawan aku. Mestilah aku risau dekat kau.”
                        “Betul. Aku okay. Kau tak jawab pun soalan aku tadi.”
                        Geram pula Diana melihat Liyana
                        “Ya. Ya. Aku jawab. Doktor tak ada pun. Sekarang satu sama. Kau pun tak jawab soalan aku tadi. Aku tanya kau, boleh pulak termenung. Lengan kau tu  kenapa? Jangan nak sorokkan apa-apa dari aku. Aku rasa bersalah sangat sekarang ni. Yalah! Disebabkan aku, kau pergi beli coolblog dan alih-alih kau datang sini dengan keadaan macam ni. Jadi apa-apa dekat kau, aku pulak yang dipersalahkan nanti. Muka tu macam orang sakit aje! Pucat!” luah Diana.
                        Satu keluhan dilepaskan Liyana. Dia masih memegang tempat suntikan jarum tadi dengan segumpal kapas. Diam lagi.
                        “Kau nak ke aku disoal siasat macam  polis nanti?”
                        “Polis?” Liyana pelik.
                        “Papa kau lah. Lambat pick up betul!” geram Diana lagi.
                        Papa?
                        Perlu ke dia memberitahu papanya hal yang sebenar? Dia takut papanya bakal memarahinya nanti. Sesuka hati saja membuat keputusan sendiri tanpa memaklumkan kepadanya.
                        “So,  please answer my question now! Anggap ni soalan SPM. Wajib jawab. Kertas Bahasa Melayu. Masa lima minit. Tahu!”
                        Hendak tergelak Liyana dengar kata-kata Diana. Soalan SPM lah sangat!
                        “Gelak pulak! Aku serius ni!”
                        “Aku derma darah tadi.” jawab Liyana ringkas.
                        Bulat mata Diana. Betul ke apa yang didengarnya itu?
                        “Apa kau cakap?”
                        “Takkan dah pekak kut.”
                        “Kau derma darah? Dekat siapa? Kau jangan nak main-main dengan aku.”
                        “Muka aku ni macam ada main-main ke?” perli Liyana.
                        Diana tersenyum pahit. Patutlah Liyana asyik saja pegang lengannya.
                        “Yalah. Aku derma darah tadi. Masa aku nak datang sini, aku terserempak dengan seorang pak cik ni. Dipendekkan cerita aku tolong pak cik tu.  Aku kesian sangat tengok dia. Tak sampai hati.”
                        “Kau memang macam tu. Tengok orang lain walaupun orang tu jatuh basikal pun, kau dah kasihan. Macamlah aku tak kenal kau kan. Terkenal sangat dengan sikap pemurah kau tu.”
                        “Tak salahkan kalau aku tolong?”
                        “Memanglah tak salah. Aku tahu niat kau tu baik.”
                        “Tahu pun!”
                        Liyana terasa kebas pula di lengan. Mungkin kesan ubat bius agaknya.
                        “Pak cik tu kenapa?”
            “Anak dia perlukan darah. Anak dia kemalangan dan kehilangan banyak darah.”
                        Diana sudah memperbetulkan kedudukannya. Lenguh pula punggungnya. Duduk lama sangat. Nak baring, dah bosan.
                        “Kenapa mesti kau? Dekat hospital ni kan ada bekalan darah. Yang kau susah-susah pergi derma darah kau tu dah kenapa? Kau tahukan kalau orang derma darah ni, diri tu tak kuat, boleh pitam dibuatnya. Tengoklah diri kau sekarang. Lemah semacam aje! Aku tahu kau ikhlas! Tolong menolong dituntut dalam islam. Tapi kau kenalah jugak fikirkan diri kau tu. Jangan disebabkan orang lain, kau abaikan diri kau sendiri.” bebel Diana.
                        “Kau jangan nak membebel macam nenek pencen cucu sepuluh orang. Boleh tak?!  Suka hati akulah aku nak buat apa pun! Itu kehendak aku kan! Lagi pun aku kesian sangat tengok pak cik tu! Dia terdesak! Untuk pengetahuan kau, dekat hospital ni tak ada bekalan simpanan darah yang sama dengan anak dia tu. Kebetulan darah aku pun sama dengan darah anak dia. Aku dermakan ajelah. Kau jangan nak soal aku macam-macam lagi. Aku tak nak dengar!” Liyana sudah membaringkan kepala di atas katil kembali.
                        Lega!
                        Diana terdiam. Kalau mulutnya bercakap lagi, silap-silap kena pulak serangan daripada  kawannya itu. Disimpan saja apa yang hendak diperkatakan. Cukup saja dia tahu apa punca kawannya jadi begitu. Itu pun puas bertanya. Kalau tak mendesak, mesti takkan cakap. Coolblog yang dibeli kawannya tadi disedut. Macam minum air biasa. Telan ajelah.
                       




                        Malam membuka tirai, Liyana sudah  baring di atas katil yang bersaiz Queen. Dia hanya memandang bilah kipas yang berputar di dada siling. Dalam otaknya ketika itu hanya memikirkan tentang lelaki itu saja. Rasa bersalahnya tetap ada setelah apa yang berlaku. Susah benar hendak menghilangkan rasa yang membelenggu dirinya ketika itu.
                        “Agak-agak macam manalah keadaan dia sekarang ni? Aku nak sangat dia kembali macam biasa. Aku berharap sangat darah aku tu berguna dekat dia. Kalau terjadi apa-apa dekat dia, memanglah aku tak dapat maafkan diri aku. Disebabkan aku, dia terlantar dekat hospital. Disebabkan aku juga, ayah dia risau.”
                        Satu keluhan dilepaskan. Wajah diraup perlahan.
                        “Mulut aku ni pun satu! Cakap tu main lepas aje! Tak ada insurans langsung! Kalau mulut tu dah ada garam bukit, macam inilah jadinya. Cakap apa pun mesti jadi betul. Orang yang langsung aku tak kenal, tak tahu siapa nama dia, dekat mana dia tinggal, menjadi mangsa mulut aku yang tak ada lesen ni.”
                        Bantal diambil dan dipeluk erat. Masih terbayang di benak fikiran, wajah lelaki itu. Senyuman lelaki itu benar-benar mengharu-biru lagikan keadaan. Langsung tak rasa tenang. Bukan hendak merungut terhadap apa yang sudah terjadi tetapi rasa menyesal tak sudah. Selagi tidak mengetahui keadaan lelaki itu, dia tidak akan berasa tenang.
                        “Aku menyesal sangat apa yang dah terjadi. Kalaulah dia tahu apa yang aku cakapkan masa dekat kedai tadi, mesti dia naik hantu pak lampir. Bukan setakat hantu pak lampir, hantu paku pun keluar. Diketuk kepala aku dengan paku. Sakit tak payah nak cakap. Lepas tu meroyan. Tak dapat aku bayangkan reaksi muka dia.” Bantal ditekup ke muka.
                        Takut!
                        Apa pun yang terjadi pada hari esok, dia akan pergi lagi ke hospital. Dia harus mengetahui tentang perkembangan lelaki itu. Manalah tahu lelaki itu sudah sedar. Kalau bernasib baik, dia dapat bejumpa dengan lelaki. Apa reaksi lelaki itu nanti, fikir kemudian.
                        “Anak papa ni kenapa? Lemah aje badan ni! Anak papa sakit? Keluar rumah tadi bukan main happy lagi.” soal Kamarul.
                        Liyana menutup pintu rumah. Sudah diagak  papanya mesti akan bertanya begitu. Kamarul terus mempercepatkan  langkahnya.
                        “Yana okay aje pa. Papa janganlah risau sangat. Penat agaknya.”
                        “Duduk dulu.”
                        Anaknya itu dibawa duduk ke sofa. Liyana hanya menurut dengan langkah lemahnya. Punggungnya sudah mendarat ke kusyen sofa. Kamarul sudah perasan lengan anaknya itu. Pasti ada terjadi sesuatu.
                        “Cuba cerita dekat papa. Apa dah jadi sebenarnya?”
                        “Nothing, pa.”
                        “Papa kenal sangat dengan anak papa. Yana tak boleh nak tipu papa.”
                        “Papa ni…”
                        “Tu! Lengan tu kenapa? Papa nak Yana berterus terang dengan papa. Papa nak pastikan yang anak papa ni tak kena apa-apa. Tolong jangan buat papa risau. Yana tahukan yang papa ada Yana seorang aje dalam dunia ni. Yanalah harta berharga buat papa.”
                        Liyana mengeluh perlahan. Terlupa pula dia hendak buang kapas yang melekat di lengan. Salah dia juga. Cuai betul! Papanya kalau mendesak orang, memang nombor satu. Selagi tak  dapat apa yang dikehendaki, selagi itulah ditanya saja. Mulut tak tahu penat.
                        “Ya. Papa jangan marah tau? Janji?”
                        “Janji.” Kamarul mengangguk.
                        “Siang tadi, Yana…”
                        “Kamu buat apa?”
                        “Yana derma darah.”
                        “Apa? Derma darah?”
                        “Ya. Anak papa derma darah. Hah! Papa jangan tanya apa-apa. Biar Yana  cerita dari awal sampai akhir.” sempat lagi dia memberi amaran dekat papanya itu.
                        Lambat Kamarul mengangguk. Seeloknya dia mendengar apa yang hendak diperkatakan anaknya ketika itu. Khusyuk betul dia mendengar  penjelasan Liyana. Rasa macam tidak percaya pun ada juga anaknya sanggup berbuat begitu. Tidak disangkanya anaknya sudah menyelamatkan nyawa seseorang. Dia berasa bangga mendapat seorang anak yang begitu. Prihatin dengan kesusahan orang lain.
                        “Any comment?”
                        “I’m proud of you, sayang.”
                        “Yana pun tak sangka boleh jadi berani sampai macam tu sekali.”
                        “Besar pahala yang kamu dapat. Kamu dah selamatkan nyawa seseorang.”
                        “Sekarang ni Yana nak naik atas masuk bilik. Nak mandi dan  berehat. Lemah sangat badan ni. Yana nak berehat secukup-cukupnya. Kalau papa nak bersoal jawab lagi, biar Yana berehat dulu. Boleh?” pinta Liyana dan bingkas bangun.
                        Kamarul sudah memegang tangan Liyana. Rasa semacam pulak Liyana ketika itu.
                        “Duduk sekejap.”
                        “Esoklah, pa.”
                        “Sekejap aje.”
                        Liyana akur.
                        “Papa tak marahkan? Papa dah janji tadi.”
                        “Tak. Papa tak marah pun. Anak papa buat perkara yang betul. Murni betul niat anak papa ni. Tolong orang yang berada dalam kesusahan. Yana tolong orang tu ibaratnya memberi harapan baru untuk orang tu hidup.”
                        Liyana hanya tersenyum nipis. Lega dia mendengar ujaran Kamarul. Ingatkan kena marah tadi. Kalau kena marah, papanya memang mungkir janji. Merajuk seminggu, tak nak keluar bilik. Sanggup berlapar.
            “Papa nak minta sesuatu boleh?” pinta Kamarul masih tersenyum.
                        Berkerut dahi Liyana. Berlapik-lapik kerutan di dahinya. Pegangan papanya masih bersatu di tangannya.
                        “Papa nak apa?” soal Liyana lagi.
                        “Papa nak jumpa dengan lelaki itu. Papa nak jumpa jugak dengan ayah lelaki tu. Papa cuma nak tahu keadaan dia. Manalah tahu, papa boleh hulurkan bantuan papa dekat dia orang. Orang yang dalam kesusahan ni, kita mesti tolong. Dapatlah kurangkan sikit beban diorang. Kita yang hidup senang ni, wajib tolong orang apatah lagi orang tu ditimpa musibah. Papa bukannya nak tunjuk baik, tapi hati papa terdetik nak tolong dia orang tu. Sejak kecil lagi papa dididik oleh atuk dan nenek kamu supaya rajin menolong orang. Apalah sangat bantuan kita berbanding wang ringgit yang kita ada. Tak luak pun rezeki malah semakin bertambah.”
                        “Okay. Esok kita pergi.”
             “Walaupun kita tak kenal mereka, apa salahnya kita mengenali orang baru dalam hidup kita. Dapat tambah kenalan baru. Lagi pun, berdasarkan apa yang Yana cakap tadi dekat papa, papa betul-betul rasa kasihan sangat dekat lelaki tu. Papa seakan dapat merasa kesakitan dan penderitaan dia. Apa yang penting, kita datang sana esok, kita kena beri sokongan moral dekat dia supaya cepat sembuh. Papa nak mereka tahu, selain keluarga mereka, ada insan lain yang turut prihatin dan sayang dekat mereka. Kasih sayang tulah merapatkan hubungan sesama kita.” sambung Kamarul lagi dengan panjang lebarnya.
                        Liyana hanya tersenyum kelat. Panjang pulak papanya berkata. Tertunduk sekejap wajahnya. Baik hati betul papanya. Pantang nampak orang dalam kesusahan, mesti nak tolong. Sebelum ini pun entah berapa ramai sudah diberi bantuannya. Langsung tidak pernah berkira. Ada yang sampai sanggup menanggung kos perubatan hospital.
                        “Dah mula dah prof bercakap.” perlahan saja suara Liyana memerli Kamarul.
                        “Amboi! Perli papa nampak”
                        “Sikit aje.” Liyana tersengih.
                        “Esok jangan tak  jadi pulak.”
                        “Ya. Kita pergi pagi.”
                        Semakin melebar senyuman si Kamarul.
                        “Yana masuk bilik dulu. Penat.” tersenyum kambing pula si Liyana ni. Memang sudah terlampau penat. Tak sabar nak baring atas katil.
                        Kamarul hanya mengangguk. Liyana bingkas bangun dan mengatur langkah ke anak tangga rumahnya. Kamarul hanya melihat kelibat anak tunggalnya itu. Tidak sabar pula dia hendak berjumpa dengan lelaki yang diperkatakan anaknya tadi.
                        “Yana…” panggil Kamarul lagi.
                        Apa sajalah si Kamarul ni nak cakapkan. Nanti anak dia mengamuk baru tahu. Penat terlampau! Langkah Liyana terhenti. Dia tersenyum pahit memandang Kamarul.
                        Kejadian siang tadi teringat kembali. Terasa selesa badan Liyana. Hilang rasa lesu di badan. Hari esok harus ditempuhinya juga. Dia harus berhadapan dengan lelaki itu lagi. Biarlah rasa bersalahnya itu hilang sedikit apabila bersua dengan lelaki itu sekaligus meminta maaf tentang kejadian di kedai coolblog yang lepas.  Anak mata mulai  dipejam rapat. Diharapkan dipermudahkan urusannya esok.
                        Fobia darah!
                        Fobia jarum!




                        “Siapa dia? Kenapa dia tolong aku?”
                        Fariz yang sedang terbaring di atas katil hospital, dia hanya memandang siling biliknya. Apa yang diberitahu ayahnya sebentar tadi, ada seorang perempuan yang sudi mendermakan darah untuknya. Dia asyik terfikir siapakah perempuan yang berhati mulia yang sanggup menolongnya.
                        Badannya masih terasa lemah. Fariz terasa sudah terhutang nyawa pada insan  tersebut. Dia harus berjumpa dengan insan tu tetapi bagaimana dia harus mencarinya?
                        “Macam mana aku nak cari dia nanti? Aku terhutang nyawa dekat dia. Kalau dia tak selamatkan aku, sampai ke detik ni hanya tubuh yang tak bernyawa yang tinggal. Sungguh besar pengorbanan dia dekat aku. Darah miliknya sudi di dermakan dekat aku.”
                        Helaan nafas dilepaskan.
                        Satu tekad dibuat!
                        “Walauapapun yang terjadi, aku keluar aje nanti dari hospital, aku nak cari dia. Aku mesti cari dia. Selagi aku tak jumpa dia, aku takkan tenang. Aku kena ucapkan terima kasih dekat dia.“ujar Fariz perlahan.
                        Tapi…
                        Dia sudah menggaru kepala yang tak gatal.

                        “Di mana aku nak mencari dia?”

No comments: