Saturday, July 14, 2012

Sinopsis Sepet Jodohku?

“Kenapalah muka mamat ni selalu sangat muncul dekat otak aku ni? Lama-lama aku boleh gila macam ni! Kalau sehari tak kacau aku, tak boleh agaknya. Ada je nak menyibuk! Aku ni dah kenapa selalu sangat teringat dekat dia tu! Semalam datang dalam otak aku, sekarang pun sama. Dia ni dah pasang mantera ke apa sampai aku boleh teringat dekat dia. Ish! Pergilah kau jauh-jauh dari hidup aku. Merosakkan pemandangan je!” – Edryka.

Tidak tenang langsung hidup Edryka. Ada saja pengacau yang ingin menganggu dirinya. Seorang lelaki yang tak pernah disangka-sangka hadir dalam hidupnya.

“Okay. Nanti saya buat hari hari temu janji tu. Hari-hari saya nak jumpa awak. Nanti taklah bosan hidup saya ni. Kalau awak tolak temu janji saya pada hari tu, esok ada lagi. Kalau awak tolak lagi, esok lusanya ada lagi. Senang cerita setahun saya buat temu janji dengan awak sampai awak terima temu janji saya. Lepas tu bolehlah saya dengar suara awak dan dapat tengok muka awak yang comel tu. Saya suka sangat.” – Rain.

Takkan pernah ada perkataan putus asa dalam hidup seorang lelaki berwarganegara Korea yang bernama Rain Danial. Kalau dah suka dekat seorang perempuan, memanglah dikejar sampai dapat.

“Aku takkan lepaskan kau kali ni. Aku akan pastikan kau terima cinta aku. Aku takkan biarkan kau bahagia dekat sana. Hanya aku je yang berhak dapatkan cinta kau. Bukanya perempuan lain.” – Katrina.

‘Katrina. Aku takkan biarkan kau hancurkan hidup aku. Aku takkan sesekali terima kau dalam hidup aku. Aku lebih rela menerima seorang perempuan asing yang aku tak kenal dan aku menyukainya dengan sepenuh hati. Bukannya seperti kau! Seorang perempuan asing yang datang dalam hidup aku secara tiba-tiba dan aku langsung tak menyukai kau.

Hati aku tak boleh dipaksa. Aku bukan robot mainan kau! Ini hidup aku. Aku ada hak untuk menentukan hidup aku! Hidup aku bukan di tangan kau! Kau tak berhak mencorakkan susur galur hidup aku! Sampai bila-bila pun aku takkan terima kau! Takkan pernah!’ bisik hati Rain dengan panjang lebarnya.

“Apa kau cakap? Harimau betina? Huh! Kalau aku harimau, kau tu apa pulak? Arnab? Yang perasan comel dekat U ni? Macam tu? Tak habis-habis nak berangan angan mat jenin dia tu! Kau jangan ingat kau dah boleh buat orang bangga dengan kau, kau dah rasa hebat sangat! Yelah! Satu fakulti ni suka dekat kau! Semuanya gara-gara sikap kau yang perasan comel tu! Sopan je! Tambahnya lagi, orang dapat tahu hubungan kau dengan mamat sepet tu! Semuanya nak tumpang gembira! Bagi akulahkan, membazir je nak suka dekat kau dan tumpang gembira tu semua! Tak berfaedah langsung!” – Selly.

Ada saja pengacau dalam hubungan Rain dan Edryka. Haru biru betul! Apa sajalah dugaan yang diterima mereka. Masing-masing tepu dengan ego yang bersarang dalam diri. Ini semua disebabkan cinta. Cinta membuatkan timbul rasa dendam dalam diri. Sanggup berbuat apa saja. Dendam, cinta, kisah silam? Yang mana satu menjadi keutamaan?

No comments: